Uchwała nr XXVIII/150/09 Rady Gminy Świeszyno z dnia 29 stycznia 2009r. w sprawie zatwierdzenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2009

 Uchwała nr XXVIII/150 /09
Rady Gminy Świeszyno
z dnia 29 stycznia 2009r.
 
 
w sprawie zatwierdzenia   Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2009.
 
 
 
 
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r., o samorządzie gminnym ( Dz. U. Nr 142 poz. 1592 z 2001 r. ) oraz art. 41 ust.2 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi ( Dz.U. z 2007r. Nr 70 poz. 473), Rada Gminy Świeszyno uchwala co następuje:
 
§ 1. Zatwierdza się Gminny Programie Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2009 w brzmieniu ustalonym w załączniku nr 1 do niniejszej uchwały.
 
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Świeszyno oraz Przewodniczącemu Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
 
 
§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia z mocą obowiązującą od 01 stycznia 2009r.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
GMINNY PROGRAM
PROFILAKTYKI I ROZWIĄZYWANIA
PROBLEMÓW
ALKOHOLOWYCH
na 2009 rok
 
 
 
 
Świeszyno, styczeń 2009r.
 
 
SPIS TREŚCI
 
 
1.   PODSTAWA PRAWNA
 
2.   POLITYKA GMINY ŚWIESZYNO
 
3.   PODSTAWOWE STRATEGIE PROGRAMU
 
4.   PODSTAWOWE CELE PROGRAMU
 
SZCZEGOŁOWE ZADANIA Z PROFILAKTYKI I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWACH
 
5.   REALIZATORZY PROGRAMU
 
6.   POSTANOWIENIA KOŃCOWE
 
 
I. PODSTAWA PRAWNA
 
1.    Ustawa z dnia 26.10.1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu
              alkoholizmowi (Dz. U. Nr 35, poz. 230 z późn. zm.)
 
2.            Uchwała Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 18.02.2000r. “Polska
         deklaracja w sprawie młodzieży i alkoholu (MP Nr 6, poz. 125)
 
3.            Narodowy Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych -
         cele i zadania do realizacji w latach 2006 – 2010.
 
4.            Wojewódzki Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
          cele i zadania do realizacji w latach 2006– 2010
 
II. POLITYKA GMINY
 
Liczba mieszkańców gminy Świeszyno na dzień 31.12.2007r. wynosiła 5.884 mieszkańców w tym dzieci w wieku 0-12 lat -798 osób, w wieku 13-18 lat – 671 osób. W roku szkolnym 2007/2008 do szkół podstawowych w gminie Świeszyno uczęszczało 375 dzieci, w gimnazjum w Świeszynie uczyło się 197 osób.
Na dzień 31.12.2008 roku w Powiatowym Urzędzie Pracy zarejestrowanych było 399 osób bezrobotnych z terenu gminy Świeszyno, w tym 251 kobiety. Z podanej liczby prawo do zasiłku miało 99 osób w tym 66 kobiet (źródło: http://pup.koszalin.pl/, w dziele statystyki w roku 2008).
1. Gmina dając wyraz odpowiedzialności za kształtowanie polityki społecznej również wobec alkoholu preferuje w tym zakresie następujące priorytety:
·       zapewnienie harmonijnego rozwoju wszystkich dziedzin życia gospodarczego i społecznego
·       skutecznie likwidować zjawiska negatywne oraz ograniczać ich skutki
2.   Gmina uważając, że tylko systematyczne działania mogą doprowadzić do realizacji
zadań ustawowych w pełnym zakresie oraz określonych w dalszej części Programu celów, zamierza kontynuować przedsięwzięcia w bieżącym roku, w szczególności poprzez:
    a) kompleksowe i zintegrowane działania różnych organów, instytucji, jednostek 
         organizacyjnych, organizacji pozarządowych i osób fizycznych prowadzących          
         działalność służącą rozwiązywaniu problemów alkoholowych
    b) przy współudziale w/w podmiotów prowadzenie działań edukacyjnych i        
         informacyjnych promujących zdrowy styl życia ukierunkowanych na poprawę stanu zdrowia, kondycji fizycznej, bezpieczeństwa w rodzinie i w miejscach publicznych, kultury życia mieszkańców naszej gminy.
3.   Tworzenie warunków sprzyjających realizacji potrzeb (zainteresowań), których
zaspokajanie motywuje do powstrzymywania się od spożycia alkoholu, tj.:
    a) adaptacja i wyposażenie pomieszczeń w celu zapewnienia warunków  
         organizacyjnych dla realizatorów zadań;
    b) doposażenie w sprzęt, pomoce do prowadzenia zajęć.
 
III. PODSTAWOWE STRATEGIE PROGRAMU
 
1.   Wdrażanie praktycznych programów informacyjnych i psychoedukacyjnych
wpływających na podstawy i umiejętności ważne dla zdrowia i trzeźwości, w szczególności wobec młodzieży grup podwyższonego ryzyka.
2.   Szkolenia przedstawicieli wybranych zawodów w zakresie nowoczesnych strategii, metod i programów profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych – szkolenie sprzedawców.
3.   Wspieranie działań środowiska wzajemnej pomocy osób z problemami alkoholowymi oraz stowarzyszeń i instytucji prowadzących programy profilaktyczne i naprawcze.
4.   Badanie i monitorowanie zjawisk i zasobów w sferze problemów alkoholowych.
 
IV. PODSTAWOWE CELE PROGRAMU
 
1.   Monitorowanie specyfiki problemów alkoholowych na terenie Gminy Świeszyno oraz potrzeb środowiska w zakresie pomocy w ich rozwiązywaniu.
2.   Zmniejszanie ilości alkoholu spożywanego przez młodzież
3.   Zmniejszanie ilości nowych przypadków uzależnienia.
4.   Zmniejszanie śmiertelności i degradacji psychofizycznej osób uzależnionych.
5.   Zmniejszanie rozmiarów uszkodzeń zdrowia spowodowanych nadużywaniem alkoholu.
6.   Zmniejszanie ilości dolegliwości alkoholowych i zaburzeń życia rodzinnego (przemocy, zaniedbań).
7.   Zmniejszanie ilości wypadków oraz strat ekonomicznych spowodowanych nietrzeźwością w miejscu pracy.
8.   Zmniejszanie udziału nietrzeźwości wśród przyczyn naruszania prawa i porządku publicznego.
9.   Zmniejszanie zasobów niezbędnych do radzenia sobie z już istniejącymi problemami alkoholowymi.
 9.Prowadzenie działań zmierzających do zmniejszenia spożywania napojów wysokoprocentowych.
 
V. SZCZEGÓŁOWE ZADANIA W ZAKRESIE PROFILAKTYKI I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH
 
1)   ZWIĘKSZENIE DOSTĘPNOŚCI POMOCY TERAPEUTYCZNEJ I
REHABILITACJI DLA OSÓB UZALEŻNIONYCH OD ALKOHOLU
 
Realizacja poprzez:
1.   Zwiększenie dostępności niezbędnych oddziaływań terapeutycznych i
rehabilitacyjnych (bliskość terytorialna, czas funkcjonowania, rozszerzony program);
2.   Finansowanie zadań warsztatowych prowadzonych przez specjalistę w zakresie uzależnień;
3.   Kontynuację działalności “Grupy wsparcia” - poradnictwo i pomoc dla mężczyzn i kobiet (5 kobiet);
4.   Stwarzanie warunków do utworzenia klubu AA;
5. Szkolenie kadry medycznej, terapeutów i osób pracujących w instytucjach i organizacjach stykających się z osobami uzależnionymi;
6. Finansowanie kosztów funkcjonowania Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w zakresie informowania o chorobie alkoholowej, możliwościach leczenia osób uzależnionych, ich członkach rodzin, informowania o ruchach samopomocowych, wstępnego motywowania do terapii, zlecania opinii biegłego i innych zadań Komisji;
     7. Badanie i monitorowanie szkód związanych z nadużywaniem alkoholu.
 
2) UDZIELANIE RODZINOM, W KTÓRYCH WYSTĘPUJĄ PROBLEMY
ALKOHOLOWE (współuzależnienie, Dorosłe Dzieci Alkoholików, pomoc dzieciom), POMOCY PSYCHOSPOŁECZNEJ I PRAWNEJ, A W SZCZEGÓLNOŚCI OCHRONY PRZED PRZEMOCĄ W RODZINIE
 
Realizacja poprzez:
1.   Wyposażenie świetlic profilaktyczno -wychowawczych.
2.   Finansowanie szkoleń i kursów specjalistycznych zwiększających kompetencje z zakresu pomagania ofiarom przemocy domowej – organizowanych dla osób zatrudnionych w instytucjach i organizacjach spotykających się z ofiarami i sprawcami przemocy domowej
3.   Współpraca z policją w zakresie wdrażania nowoczesnych procedur interwencji w rodzinie np. “Niebieskie Karty” i inne materiały propagandowe.
4.   Edukacja publiczna i rozprowadzanie broszur, ulotek, poradników, prowadzenie gabloty
5.   Współpraca z Prokuraturą i Sądem w celu zwiększenia skuteczności interwencji administracyjnej wobec przemocy i innych zaburzeń funkcjonowania rodziny powodowanych przez picie alkoholu
6.   Prowadzenie zajęć profilaktyczno – rekreacyjnych i socjoterapeutycznych.
7.   Zawieranie umów ze specjalistami oraz zakup materiałów i pomocy.
8.   Inicjowanie zorganizowanych form wypoczynku dla dzieci i młodzieży z rodzin dysfunkcyjnych.
10.Doposażenie pomieszczenia stanowiącego bazę do realizacji zadań przez:
grupę wsparcia, psychologa, stowarzyszenia i instytucje statutowo realizujące zadania z zakresu profilaktyki
    11.Organizowanie lokalnych narad, seminariów i konferencji w zakresie wdrażania
          systemu pomocy dziecku i rodzinie z problemem alkoholowym.
   12. Tworzenie warunków do wsparcia i terapii dla dzieci z FAS (Płodowym Zespołem Alkoholowym) oraz dla nich rodziców i opiekunów.
 
 
 
 
3) PROWADZENIE PROFILAKTYCZNEJ DZIAŁALNOŚCI INFORMACYJNEJ I
EDUKACYJNEJ W SZCZEGÓLNOŚCI DLA DZIECI I MŁODZIEŻY
 
Realizacja poprzez:
1.   Szkolenie przedstawicieli różnych zawodów w zakresie profilaktyki;
2.   Organizowanie i prowadzenie szkolnych programów profilaktycznych dla dzieci i młodzieży i innych programów rekomendowanych przez PARPA;
3.   Organizowanie i finansowanie zajęć edukacyjnych dla rodziców;
4.   Zakup i dystrybucja materiałów edukacyjnych informujących o konsekwencjach nadużywania alkoholu i metodach wczesnego rozpoznawania itp. (broszury, ulotki, poradniki, informatory, prasa);
5.   Wykorzystywanie środków masowego przekazu do bieżących informacji i relacji na temat działań programowych realizowanych na terenie gminy promowanie działań organizowanych w tym zakresie;
6.   Prowadzenie i finansowanie lokalnych kampanii edukacyjnych na tematy związane z profilaktyką organizowanych przez Komisję PRA i inne podmioty;
7.   Organizowanie lokalnych imprez rozrywkowych, sportowo – rekreacyjnych dla dzieci, młodzieży i dorosłych mających wyraźne odniesienia profilaktyczne;
8.   Wspieranie i dofinansowanie różnych podmiotów i osób fizycznych prowadzących profilaktyczną działalność informacyjną i edukacyjną;
10. Działania edukacyjne skierowane do sprzedawców alkoholu.
 
4)USTALANIE ZASAD WYDAWANIA I COFANIA ZEZWOLEŃ NA
PROWADZENIE SPRZEDAŻY NAPOJÓW ALKOHOLOWYCH PRZEZNACZONYCH DO SPOŻYCIA NA MIEJSCU LUB POZA MIEJSCEM SPRZEDAŻY ORAZ KONTROLA PRZESTRZEGANIA ZASAD OBROTU TYMI NAPOJAMI.
 
Uchwałą Rady Gminy Nr XXXVI/201/98 z dnia 04.031998r. ustalono 30 punktów sprzedaży napojów alkoholowych zawierających powyżej 4,5% alkoholu przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży i w miejscu sprzedaży.
Zezwolenia jednorazowe mogą być wydawane podmiotom posiadającym zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych.
Kontroli podlegają wszystkie podmioty prowadzące sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych zgodnie z zasadami ustalonymi w uchwale.
Zezwolenia powinny być umieszczone w widocznym miejscu i zabezpieczone przed zniszczeniem. Powinny być wywieszane informacje o zakazie sprzedaży osobom nieletnim i nietrzeźwym.
 
ZAKRES KONTROLI
 
Kontrola dotyczy:
·       zgodności prowadzonej sprzedaży napojów alkoholowych z aktualnie ważnym zezwoleniem
·       przestrzegania zasad i warunków ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi
·       przestrzegania zasad i warunków sprzedaży napojów alkoholowych określonych w uchwale Rady Gminy
Na podstawie wyników kontroli organ wydający zezwolenia wzywa podmiot gospodarczy do usunięcia stwierdzonych uchybień o ile nie są one podstawą do cofnięcia zezwolenia lub wszczęcia postępowania o cofnięciu zezwolenia lub podejmuje inne działania przewidziane prawem.
Jednostka kontrolowana w terminie 14 dni od dnia otrzymania wezwania do usunięcia stwierdzonych uchybień przesyła do organu wydającego zezwolenia informację o wykonaniu zleceń. Stwierdzenie wykonania wniosków pokontrolnych stanowi odrębne zadanie.
 
VI. WSPOMAGANIE DZIAŁALNOŚCI, STOWARZYSZEŃ I OSÓB
FIZYCZNYCH SŁUŻĄCEJ ROZWIĄZYWANIU PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH
 
Realizacja poprzez dofinansowanie zadań:
·       organizacjom pozarządowym realizującym zadania zawarte programie,
·        podmiotom nie zaliczanym do sektora finansów publicznych i nie działających w celu osiągnięcia zysku
·       innym podmiotom, które w oparciu o złożone oferty na realizację zadania zostaną zakwalifikowane do jego realizacji.
Dopuszcza się dofinansowanie utrzymania bazy lokalowej, jej doposażenie, wyposażenie oraz w uzasadnionych wypadkach zatrudnienie osób do zarządzania powierzonym mieniem. Nie przewiduje się finansowania dla klubów, stowarzyszeń i grup samopomocowych w zakresie:
·       organizacji imprez dla członków klubów charakterze rekreacyjnym oraz innych zajęć terapeutycznych po spełnieniu wymogów profesjonalnego zabezpieczenia tj. kadry programu
·       delegacji i wynagrodzeń dla działaczy lub członków zarządu, którzy nie posiadają wymaganych kwalifikacji do prowadzenia zajęć.
 
VII. REALIZATORZY PROGRAMU
 
1.   Wójt Gminy
2.   Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
3.   Urząd Gminy
·       Zespół Oświaty Samorządowej
·       Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej
4.   Biblioteka Gminna
5.   Szkoły Podstawowe, Gimnazjum, Przedszkola
6.   Parafia Rzymsko – Katolicka w Świeszynie i Zegrzu Pomorskim
7.   Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej “Zdrowie”
8.   Komisariat Policji
9.Izba Wytrzeźwień w Koszalinie
10.Prokuratura w Koszalinie
11.Organizacje pozarządowe
12.Sąd Rejonowy w Koszalinie
13.Inne podmioty.
 
 
 
VIII. REGULAMIN pracy Gminnej Komisji ds. Rozwiązywania problemów Alkoholowych w Świeszynie
 
1. Komisja działa na podstawie ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi z dnia 26 października 1982 r. (tj. Dz. U. z 2002 r. Nr 147, poz. 1231 z późnymi zmianami).
 
2. Gminna Komisja powołana jest zarządzeniem Wójta.
3. Komisja pełni funkcję opiniującą i inicjującą działania w zakresie uzależnień.
1.     Do zadań Komisji należą;
·      przyjmowanie wniosków o podjęcie czynności zmierzających do objęcia leczeniem odwykowym;
·      kierowanie na badanie w zakresie uzależnień;
·      przygotowanie i składanie w Sądzie dokumentów o wydanie postanowienia o zobowiązania się do leczenia odwykowego;
·      uczestniczenie w sprawach sądowych w sprawie leczenia odwykowego;
·      opiniowanie wniosków na prowadzenie sprzedaży napojów alkoholowych;
·      kontrola placówek handlowych sprzedających napoje alkoholowe na terenie gminy Świeszyno;
·      współpraca z instytucjami działającymi na rzecz środowiska trzeźwościowego;
·      angażowanie się w rozwiązywanie problemów środowiska związanych z uzależnieniami i przemocą w rodzinie.
      2.  Ponadto Komisja opiniuje;
·     projekt Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych gminy Świeszyno;
·      projekt planu finansowego wydatków na profilaktykę i rozwiązywanie problemów    alkoholowych w gminie Świeszyno;
·     projekt rocznego sprawozdania z realizacji zadań Gminnego Programu Przeciwdziałania i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w gminie Świeszyno;
·     Wnioski o dofinansowanie i finansowanie wydatków na profilaktykę i rozwiązywanie problemów alkoholowych.
 
4. Wszystkie posiedzenia Komisji są protokołowane.
 
IX. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
1.   Źródła finansowania programu – środki budżetu przeznaczone na realizację zadań
własnych gminy, wynikających z ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Wnioski o dofinansowanie działań nie ujętych w planie wydatków na rok 2009, złożone w trakcie roku rozpatrywane będą tylko w przypadku wolnych środków finansowych.
2.   Sposób pozyskiwania realizatorów Programu i zasady finansowania zadań – pozyskiwanie wolontariuszy, także wśród młodzieży, do pomocy w realizowaniu Programu poprzez dofinansowanie ich udziału w szkoleniach, warsztatach, seminariach, obozach szkoleniowych itp.
3.   Sposób kontroli realizacji Programu:
    a) Wójt Gminy składa Radzie Gminy roczne sprawozdanie z wykonania Programu
    b) Stały monitoring Programu przez Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
4.   Ustala się wynagrodzenie członków Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
za posiedzenia w wysokości 75 zł brutto miesięcznie.
 
 
 
 
X. HARMONOGRAM DZIAŁAŃ GMINNEGO PROGRMU PROFILAKTYKI I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH na 2009r.
 
1.   Zwiększenie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu 
 
Lp.
Metoda realizacji zadań
Sposób wykonania
Osoba odpowiedzialna za realizację
Termin realizacji
Uwagi/ wskaźniki realizacji zadań
1.
Zwiększenie dostępności niezbędnych oddziaływań terapeutycznych
1. Finansowanie dodatkowych zajęć terapeutycznych dla pacjentów uzależnionych od alkoholu
Komisja PiRPA
I - XII
10osób
2.
Systematyczne szkolenie kadry medycznej i terapeutycznej do efektywnego poziomu kompetencji
1. Dofinansowanie szkoleń, kursów specjalnych dla pracowników lecznictwa otwartego dla podwyższenia kwalifikacji w punkcie konsultacyjnym
2. Konsultacja zajęć “grupy wsparcia”
Przew. Komisji ds. PiRPA
 
Przew. Komisji PiRPA
Pracownik
Lekarz
Psycholog
Terapeuta
I - XII
2 osoby/rok
3.
Poprawa skuteczności profesjonalnej terapii uzależnień
1. Kontynuowanie współpracy z Wojewódzkim Ośrodkiem Terapeutycznym w Stanominie i Ośrodkiem Uzależnień od alkoholu ANON Koszalin.
 
Przew. Komisji
 
 
 
4.
Tworzenie punktów informacji w miejscach publicznych na temat choroby alkoholowej i możliwości leczenia.
1. Organizowanie sondaży, oraz diagnozowanie oceniające aktualny stan problemów alkoholowych
2. Przekazywanie istotnych informacji poprzez prowadzenie gabloty w UG, jak również poprzez realizatorów zajęć, dyrektorów szkół, placówek oświatowo – kulturalnych
Przew. Komisji
Pracownik
 
Tablica informacyjna UG Świeszyno, strona internetowa gminy Świeszyno
 
2.   Udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe pomocy
psychologiczno – społecznej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie.
 
 
1.
Zwiększenie skuteczności interwencji prawno – administracyjnych wobec przemocy i innych zaburzeń funkcjonowania rodziny
1. Prowadzenie ewidencji rodzin zagrożonych na podstawie:
- liczby rodzin objętych pomocą materialną i finansową
- liczby rodzin, w których policja podejmuje interwencje w związku ze zjawiskami przemocy
2. prowadzenie rozmów motywujących z osobami nadużywającymi alkohol
3. Nakłanianie osób uzależnionych na badania przez lekarza biegłego w celu wydania opinii o stopniu uzależnienia
4. Kierowanie spraw do sądu o wydanie postanowienia o obowiązku leczenia w przypadku odmowy leczenia dobrowolnego
5. Konsultowanie i doradztwo związane z realizacją ustawy (sądownictwo, ośrodki terapeutyczne)
Komisja PiRPA
Komendant Policji
I – XII
 
 
 
 
 
I – XII
 
 
 
 
 
 
Cały rok
 
 
 
 
 
 
Grupa wsparcia – przez 12 miesięcy x 4 spotkania;
W zależności od potrzeb;
 
W zależności od potrzeb.
 
 
 
6. Tworzenie form pomocy w formie
a) zajęć socjoterapeutycznych profilaktyczno- rekreacyjnych w świetlicach sołeckich i szkołach
Komisja PiRPA Nauczyciele
 
 
Cały rok
w 9 miejscowościach
 
 
3.   Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w szczególności dla młodzieży
 
1.
Organizowanie i finansowanie szkolnych programów profilaktycznych
1. Programy dla uczniów gimnazjum i szkół podstawowych
2. Dla rodziców “Program profilaktyki domowej” na zebraniu rodziców w szkole
Pedagog szkolny
Komisja PiRPA
Rok szkolny
1 spotkanie w Szkole Podstawowej; 1 spotkanie w Gimnazjum
 .
Organizowanie form spędzania czasu wolnego
1. Organizowanie wypoczynku letniego w świetlicach Sołeckich – z programem profilaktycznym
Terapeuta
 
Pracownik
 
 
VII-VIII
 
3.
Doposażenie w pomoce sprzęt, materiały informacyjno – edukacyjne (broszury, ulotki)
1. Zakup i dystrybucja materiałów dla jednostek współpracujących (GOPS, Szkoły, ZOZ, Policja, Biblioteka, Parafie, świetlice)
 
Cały rok
Np. miesięcznik „ZAGROŻENIA” 12 sztuk
 
 
4. Wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych, służącej
rozwiązywaniu problemów alkoholowych
 
1.
Wsparcie lokalowe dla podmiotów niepaństwowych zajmujących się statutowo rozwiązywaniem problemów alkoholowych
Nieprofesjonalne
1. Prowadzenie punktu informacyjnego
Pracownik UG
 
1 osoba przez cały rok
2.
Zorganizowanie szkolenia w celu poznania problemów alkoholowych
1. Zorganizowanie szkolenia dla sprzedawców
2. Przemoc domowa szkody w rodzinie
3.Przestępstwa i wykroczenia osób nietrzeźwych
Komendant Policji
 
VI
Ad. 1
1 szkolenie dla sprzedawców
Ad. 3
Monitoring przez Posterunek policji w Świeszynie.
3.
Współpraca z organizacjami pozarządowymi
1. Współpraca z instytucjami i organizacjami działającymi w sferze profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych
2. Udział w szkoleniach
3. Udział w posiedzeniach Gminnych Komisji
4. Bieżąca ewaluacja i wprowadzanie lokalnych inicjatyw z dziedziny rozwiązywania problemów alkoholowych
Komisja KPiRPA
Cały rok
 
Na terenie Gminy Świeszyno brak jest organizacji pozarządowych realizujących działania w zakresie Rozwiązywania Problemów Alkoholowy
 
 
Akceptacja w imieniu Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych:
 
Świeszyno, 16 styczeń 2009r.                                           ……………………………………
 
 
 
Wytworzył:
Udostępnił:
Jan Szostak
(2009-03-13 13:25:18)
Ostatnio zmodyfikował:
Jan Szostak
(2009-03-13 13:26:11)

       DRUKUJ TĘ STRONĘ Obrazek drukarki