Uchwała nr XXVIII/150/09 Rady Gminy Świeszyno z dnia 29 stycznia 2009r. w sprawie zatwierdzenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2009
Uchwała nr XXVIII/150 /09
Rady Gminy Świeszyno
z dnia 29 stycznia 2009r.
w sprawie zatwierdzenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2009.
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r., o samorządzie gminnym ( Dz. U. Nr 142 poz. 1592 z 2001 r. ) oraz art. 41 ust.2 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi ( Dz.U. z 2007r. Nr 70 poz. 473), Rada Gminy Świeszyno uchwala co następuje:
§ 1. Zatwierdza się Gminny Programie Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2009 w brzmieniu ustalonym w załączniku nr 1 do niniejszej uchwały.
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Świeszyno oraz Przewodniczącemu Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia z mocą obowiązującą od 01 stycznia 2009r.
GMINNY PROGRAM
PROFILAKTYKI I ROZWIĄZYWANIA
PROBLEMÓW
ALKOHOLOWYCH
na 2009 rok
Świeszyno, styczeń 2009r.
SPIS TREŚCI
1. PODSTAWA PRAWNA
2. POLITYKA GMINY ŚWIESZYNO
3. PODSTAWOWE STRATEGIE PROGRAMU
4. PODSTAWOWE CELE PROGRAMU
SZCZEGOŁOWE ZADANIA Z PROFILAKTYKI I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWACH
5. REALIZATORZY PROGRAMU
6. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
I. PODSTAWA PRAWNA
1. Ustawa z dnia 26.10.1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu
alkoholizmowi (Dz. U. Nr 35, poz. 230 z późn. zm.)
2. Uchwała Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 18.02.2000r. “Polska
deklaracja w sprawie młodzieży i alkoholu (MP Nr 6, poz. 125)
3. Narodowy Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych -
cele i zadania do realizacji w latach 2006 – 2010.
4. Wojewódzki Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
cele i zadania do realizacji w latach 2006– 2010
II. POLITYKA GMINY
Liczba mieszkańców gminy Świeszyno na dzień 31.12.2007r. wynosiła 5.884 mieszkańców w tym dzieci w wieku 0-12 lat -798 osób, w wieku 13-18 lat – 671 osób. W roku szkolnym 2007/2008 do szkół podstawowych w gminie Świeszyno uczęszczało 375 dzieci, w gimnazjum w Świeszynie uczyło się 197 osób.
Na dzień 31.12.2008 roku w Powiatowym Urzędzie Pracy zarejestrowanych było 399 osób bezrobotnych z terenu gminy Świeszyno, w tym 251 kobiety. Z podanej liczby prawo do zasiłku miało 99 osób w tym 66 kobiet (źródło: http://pup.koszalin.pl/, w dziele statystyki w roku 2008).
1. Gmina dając wyraz odpowiedzialności za kształtowanie polityki społecznej również wobec alkoholu preferuje w tym zakresie następujące priorytety:
· zapewnienie harmonijnego rozwoju wszystkich dziedzin życia gospodarczego i społecznego
· skutecznie likwidować zjawiska negatywne oraz ograniczać ich skutki
2. Gmina uważając, że tylko systematyczne działania mogą doprowadzić do realizacji
zadań ustawowych w pełnym zakresie oraz określonych w dalszej części Programu celów, zamierza kontynuować przedsięwzięcia w bieżącym roku, w szczególności poprzez:
a) kompleksowe i zintegrowane działania różnych organów, instytucji, jednostek
organizacyjnych, organizacji pozarządowych i osób fizycznych prowadzących
działalność służącą rozwiązywaniu problemów alkoholowych
b) przy współudziale w/w podmiotów prowadzenie działań edukacyjnych i
informacyjnych promujących zdrowy styl życia ukierunkowanych na poprawę stanu zdrowia, kondycji fizycznej, bezpieczeństwa w rodzinie i w miejscach publicznych, kultury życia mieszkańców naszej gminy.
3. Tworzenie warunków sprzyjających realizacji potrzeb (zainteresowań), których
zaspokajanie motywuje do powstrzymywania się od spożycia alkoholu, tj.:
a) adaptacja i wyposażenie pomieszczeń w celu zapewnienia warunków
organizacyjnych dla realizatorów zadań;
b) doposażenie w sprzęt, pomoce do prowadzenia zajęć.
III. PODSTAWOWE STRATEGIE PROGRAMU
1. Wdrażanie praktycznych programów informacyjnych i psychoedukacyjnych
wpływających na podstawy i umiejętności ważne dla zdrowia i trzeźwości, w szczególności wobec młodzieży grup podwyższonego ryzyka.
2. Szkolenia przedstawicieli wybranych zawodów w zakresie nowoczesnych strategii, metod i programów profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych – szkolenie sprzedawców.
3. Wspieranie działań środowiska wzajemnej pomocy osób z problemami alkoholowymi oraz stowarzyszeń i instytucji prowadzących programy profilaktyczne i naprawcze.
4. Badanie i monitorowanie zjawisk i zasobów w sferze problemów alkoholowych.
IV. PODSTAWOWE CELE PROGRAMU
1. Monitorowanie specyfiki problemów alkoholowych na terenie Gminy Świeszyno oraz potrzeb środowiska w zakresie pomocy w ich rozwiązywaniu.
2. Zmniejszanie ilości alkoholu spożywanego przez młodzież
3. Zmniejszanie ilości nowych przypadków uzależnienia.
4. Zmniejszanie śmiertelności i degradacji psychofizycznej osób uzależnionych.
5. Zmniejszanie rozmiarów uszkodzeń zdrowia spowodowanych nadużywaniem alkoholu.
6. Zmniejszanie ilości dolegliwości alkoholowych i zaburzeń życia rodzinnego (przemocy, zaniedbań).
7. Zmniejszanie ilości wypadków oraz strat ekonomicznych spowodowanych nietrzeźwością w miejscu pracy.
8. Zmniejszanie udziału nietrzeźwości wśród przyczyn naruszania prawa i porządku publicznego.
9. Zmniejszanie zasobów niezbędnych do radzenia sobie z już istniejącymi problemami alkoholowymi.
9.Prowadzenie działań zmierzających do zmniejszenia spożywania napojów wysokoprocentowych.
V. SZCZEGÓŁOWE ZADANIA W ZAKRESIE PROFILAKTYKI I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH
1) ZWIĘKSZENIE DOSTĘPNOŚCI POMOCY TERAPEUTYCZNEJ I
REHABILITACJI DLA OSÓB UZALEŻNIONYCH OD ALKOHOLU
Realizacja poprzez:
1. Zwiększenie dostępności niezbędnych oddziaływań terapeutycznych i
rehabilitacyjnych (bliskość terytorialna, czas funkcjonowania, rozszerzony program);
2. Finansowanie zadań warsztatowych prowadzonych przez specjalistę w zakresie uzależnień;
3. Kontynuację działalności “Grupy wsparcia” - poradnictwo i pomoc dla mężczyzn i kobiet (5 kobiet);
4. Stwarzanie warunków do utworzenia klubu AA;
5. Szkolenie kadry medycznej, terapeutów i osób pracujących w instytucjach i organizacjach stykających się z osobami uzależnionymi;
6. Finansowanie kosztów funkcjonowania Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w zakresie informowania o chorobie alkoholowej, możliwościach leczenia osób uzależnionych, ich członkach rodzin, informowania o ruchach samopomocowych, wstępnego motywowania do terapii, zlecania opinii biegłego i innych zadań Komisji;
7. Badanie i monitorowanie szkód związanych z nadużywaniem alkoholu.
2) UDZIELANIE RODZINOM, W KTÓRYCH WYSTĘPUJĄ PROBLEMY
ALKOHOLOWE (współuzależnienie, Dorosłe Dzieci Alkoholików, pomoc dzieciom), POMOCY PSYCHOSPOŁECZNEJ I PRAWNEJ, A W SZCZEGÓLNOŚCI OCHRONY PRZED PRZEMOCĄ W RODZINIE
Realizacja poprzez:
1. Wyposażenie świetlic profilaktyczno -wychowawczych.
2. Finansowanie szkoleń i kursów specjalistycznych zwiększających kompetencje z zakresu pomagania ofiarom przemocy domowej – organizowanych dla osób zatrudnionych w instytucjach i organizacjach spotykających się z ofiarami i sprawcami przemocy domowej
3. Współpraca z policją w zakresie wdrażania nowoczesnych procedur interwencji w rodzinie np. “Niebieskie Karty” i inne materiały propagandowe.
4. Edukacja publiczna i rozprowadzanie broszur, ulotek, poradników, prowadzenie gabloty
5. Współpraca z Prokuraturą i Sądem w celu zwiększenia skuteczności interwencji administracyjnej wobec przemocy i innych zaburzeń funkcjonowania rodziny powodowanych przez picie alkoholu
6. Prowadzenie zajęć profilaktyczno – rekreacyjnych i socjoterapeutycznych.
7. Zawieranie umów ze specjalistami oraz zakup materiałów i pomocy.
8. Inicjowanie zorganizowanych form wypoczynku dla dzieci i młodzieży z rodzin dysfunkcyjnych.
10.Doposażenie pomieszczenia stanowiącego bazę do realizacji zadań przez:
grupę wsparcia, psychologa, stowarzyszenia i instytucje statutowo realizujące zadania z zakresu profilaktyki
11.Organizowanie lokalnych narad, seminariów i konferencji w zakresie wdrażania
systemu pomocy dziecku i rodzinie z problemem alkoholowym.
12. Tworzenie warunków do wsparcia i terapii dla dzieci z FAS (Płodowym Zespołem Alkoholowym) oraz dla nich rodziców i opiekunów.
3) PROWADZENIE PROFILAKTYCZNEJ DZIAŁALNOŚCI INFORMACYJNEJ I
EDUKACYJNEJ W SZCZEGÓLNOŚCI DLA DZIECI I MŁODZIEŻY
Realizacja poprzez:
1. Szkolenie przedstawicieli różnych zawodów w zakresie profilaktyki;
2. Organizowanie i prowadzenie szkolnych programów profilaktycznych dla dzieci i młodzieży i innych programów rekomendowanych przez PARPA;
3. Organizowanie i finansowanie zajęć edukacyjnych dla rodziców;
4. Zakup i dystrybucja materiałów edukacyjnych informujących o konsekwencjach nadużywania alkoholu i metodach wczesnego rozpoznawania itp. (broszury, ulotki, poradniki, informatory, prasa);
5. Wykorzystywanie środków masowego przekazu do bieżących informacji i relacji na temat działań programowych realizowanych na terenie gminy promowanie działań organizowanych w tym zakresie;
6. Prowadzenie i finansowanie lokalnych kampanii edukacyjnych na tematy związane z profilaktyką organizowanych przez Komisję PRA i inne podmioty;
7. Organizowanie lokalnych imprez rozrywkowych, sportowo – rekreacyjnych dla dzieci, młodzieży i dorosłych mających wyraźne odniesienia profilaktyczne;
8. Wspieranie i dofinansowanie różnych podmiotów i osób fizycznych prowadzących profilaktyczną działalność informacyjną i edukacyjną;
10. Działania edukacyjne skierowane do sprzedawców alkoholu.
4)USTALANIE ZASAD WYDAWANIA I COFANIA ZEZWOLEŃ NA
PROWADZENIE SPRZEDAŻY NAPOJÓW ALKOHOLOWYCH PRZEZNACZONYCH DO SPOŻYCIA NA MIEJSCU LUB POZA MIEJSCEM SPRZEDAŻY ORAZ KONTROLA PRZESTRZEGANIA ZASAD OBROTU TYMI NAPOJAMI.
Uchwałą Rady Gminy Nr XXXVI/201/98 z dnia 04.031998r. ustalono 30 punktów sprzedaży napojów alkoholowych zawierających powyżej 4,5% alkoholu przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży i w miejscu sprzedaży.
Zezwolenia jednorazowe mogą być wydawane podmiotom posiadającym zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych.
Kontroli podlegają wszystkie podmioty prowadzące sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych zgodnie z zasadami ustalonymi w uchwale.
Zezwolenia powinny być umieszczone w widocznym miejscu i zabezpieczone przed zniszczeniem. Powinny być wywieszane informacje o zakazie sprzedaży osobom nieletnim i nietrzeźwym.
ZAKRES KONTROLI
Kontrola dotyczy:
· zgodności prowadzonej sprzedaży napojów alkoholowych z aktualnie ważnym zezwoleniem
· przestrzegania zasad i warunków ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi
· przestrzegania zasad i warunków sprzedaży napojów alkoholowych określonych w uchwale Rady Gminy
Na podstawie wyników kontroli organ wydający zezwolenia wzywa podmiot gospodarczy do usunięcia stwierdzonych uchybień o ile nie są one podstawą do cofnięcia zezwolenia lub wszczęcia postępowania o cofnięciu zezwolenia lub podejmuje inne działania przewidziane prawem.
Jednostka kontrolowana w terminie 14 dni od dnia otrzymania wezwania do usunięcia stwierdzonych uchybień przesyła do organu wydającego zezwolenia informację o wykonaniu zleceń. Stwierdzenie wykonania wniosków pokontrolnych stanowi odrębne zadanie.
VI. WSPOMAGANIE DZIAŁALNOŚCI, STOWARZYSZEŃ I OSÓB
FIZYCZNYCH SŁUŻĄCEJ ROZWIĄZYWANIU PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH
Realizacja poprzez dofinansowanie zadań:
· organizacjom pozarządowym realizującym zadania zawarte programie,
· podmiotom nie zaliczanym do sektora finansów publicznych i nie działających w celu osiągnięcia zysku
· innym podmiotom, które w oparciu o złożone oferty na realizację zadania zostaną zakwalifikowane do jego realizacji.
Dopuszcza się dofinansowanie utrzymania bazy lokalowej, jej doposażenie, wyposażenie oraz w uzasadnionych wypadkach zatrudnienie osób do zarządzania powierzonym mieniem. Nie przewiduje się finansowania dla klubów, stowarzyszeń i grup samopomocowych w zakresie:
· organizacji imprez dla członków klubów charakterze rekreacyjnym oraz innych zajęć terapeutycznych po spełnieniu wymogów profesjonalnego zabezpieczenia tj. kadry programu
· delegacji i wynagrodzeń dla działaczy lub członków zarządu, którzy nie posiadają wymaganych kwalifikacji do prowadzenia zajęć.
VII. REALIZATORZY PROGRAMU
1. Wójt Gminy
2. Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
3. Urząd Gminy
· Zespół Oświaty Samorządowej
· Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej
4. Biblioteka Gminna
5. Szkoły Podstawowe, Gimnazjum, Przedszkola
6. Parafia Rzymsko – Katolicka w Świeszynie i Zegrzu Pomorskim
7. Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej “Zdrowie”
8. Komisariat Policji
9.Izba Wytrzeźwień w Koszalinie
10.Prokuratura w Koszalinie
11.Organizacje pozarządowe
12.Sąd Rejonowy w Koszalinie
13.Inne podmioty.
VIII. REGULAMIN pracy Gminnej Komisji ds. Rozwiązywania problemów Alkoholowych w Świeszynie
1. Komisja działa na podstawie ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi z dnia 26 października 1982 r. (tj. Dz. U. z 2002 r. Nr 147, poz. 1231 z późnymi zmianami).
2. Gminna Komisja powołana jest zarządzeniem Wójta.
3. Komisja pełni funkcję opiniującą i inicjującą działania w zakresie uzależnień.
1. Do zadań Komisji należą;
· przyjmowanie wniosków o podjęcie czynności zmierzających do objęcia leczeniem odwykowym;
· kierowanie na badanie w zakresie uzależnień;
· przygotowanie i składanie w Sądzie dokumentów o wydanie postanowienia o zobowiązania się do leczenia odwykowego;
· uczestniczenie w sprawach sądowych w sprawie leczenia odwykowego;
· opiniowanie wniosków na prowadzenie sprzedaży napojów alkoholowych;
· kontrola placówek handlowych sprzedających napoje alkoholowe na terenie gminy Świeszyno;
· współpraca z instytucjami działającymi na rzecz środowiska trzeźwościowego;
· angażowanie się w rozwiązywanie problemów środowiska związanych z uzależnieniami i przemocą w rodzinie.
2. Ponadto Komisja opiniuje;
· projekt Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych gminy Świeszyno;
· projekt planu finansowego wydatków na profilaktykę i rozwiązywanie problemów alkoholowych w gminie Świeszyno;
· projekt rocznego sprawozdania z realizacji zadań Gminnego Programu Przeciwdziałania i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w gminie Świeszyno;
· Wnioski o dofinansowanie i finansowanie wydatków na profilaktykę i rozwiązywanie problemów alkoholowych.
4. Wszystkie posiedzenia Komisji są protokołowane.
IX. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
1. Źródła finansowania programu – środki budżetu przeznaczone na realizację zadań
własnych gminy, wynikających z ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Wnioski o dofinansowanie działań nie ujętych w planie wydatków na rok 2009, złożone w trakcie roku rozpatrywane będą tylko w przypadku wolnych środków finansowych.
2. Sposób pozyskiwania realizatorów Programu i zasady finansowania zadań – pozyskiwanie wolontariuszy, także wśród młodzieży, do pomocy w realizowaniu Programu poprzez dofinansowanie ich udziału w szkoleniach, warsztatach, seminariach, obozach szkoleniowych itp.
3. Sposób kontroli realizacji Programu:
a) Wójt Gminy składa Radzie Gminy roczne sprawozdanie z wykonania Programu
b) Stały monitoring Programu przez Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
4. Ustala się wynagrodzenie członków Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
za posiedzenia w wysokości 75 zł brutto miesięcznie.
X. HARMONOGRAM DZIAŁAŃ GMINNEGO PROGRMU PROFILAKTYKI I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH na 2009r.
1. Zwiększenie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu
Lp.
|
Metoda realizacji zadań
|
Sposób wykonania
|
Osoba odpowiedzialna za realizację
|
Termin realizacji
|
Uwagi/ wskaźniki realizacji zadań
|
1.
|
Zwiększenie dostępności niezbędnych oddziaływań terapeutycznych
|
1. Finansowanie dodatkowych zajęć terapeutycznych dla pacjentów uzależnionych od alkoholu
|
Komisja PiRPA
|
I - XII
|
10osób
|
2.
|
Systematyczne szkolenie kadry medycznej i terapeutycznej do efektywnego poziomu kompetencji
|
1. Dofinansowanie szkoleń, kursów specjalnych dla pracowników lecznictwa otwartego dla podwyższenia kwalifikacji w punkcie konsultacyjnym
2. Konsultacja zajęć “grupy wsparcia”
|
Przew. Komisji ds. PiRPA
Przew. Komisji PiRPA
Pracownik
Lekarz
Psycholog
Terapeuta
|
I - XII
|
2 osoby/rok
|
3.
|
Poprawa skuteczności profesjonalnej terapii uzależnień
|
1. Kontynuowanie współpracy z Wojewódzkim Ośrodkiem Terapeutycznym w Stanominie i Ośrodkiem Uzależnień od alkoholu ANON Koszalin.
|
Przew. Komisji
|
|
|
4.
|
Tworzenie punktów informacji w miejscach publicznych na temat choroby alkoholowej i możliwości leczenia.
|
1. Organizowanie sondaży, oraz diagnozowanie oceniające aktualny stan problemów alkoholowych
2. Przekazywanie istotnych informacji poprzez prowadzenie gabloty w UG, jak również poprzez realizatorów zajęć, dyrektorów szkół, placówek oświatowo – kulturalnych
|
Przew. Komisji
Pracownik
|
|
Tablica informacyjna UG Świeszyno, strona internetowa gminy Świeszyno
|
2. Udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe pomocy
psychologiczno – społecznej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie.
1.
|
Zwiększenie skuteczności interwencji prawno – administracyjnych wobec przemocy i innych zaburzeń funkcjonowania rodziny
|
1. Prowadzenie ewidencji rodzin zagrożonych na podstawie:
- liczby rodzin objętych pomocą materialną i finansową
- liczby rodzin, w których policja podejmuje interwencje w związku ze zjawiskami przemocy
2. prowadzenie rozmów motywujących z osobami nadużywającymi alkohol
3. Nakłanianie osób uzależnionych na badania przez lekarza biegłego w celu wydania opinii o stopniu uzależnienia
4. Kierowanie spraw do sądu o wydanie postanowienia o obowiązku leczenia w przypadku odmowy leczenia dobrowolnego
5. Konsultowanie i doradztwo związane z realizacją ustawy (sądownictwo, ośrodki terapeutyczne)
|
Komisja PiRPA
Komendant Policji
|
I – XII
I – XII
Cały rok
|
Grupa wsparcia – przez 12 miesięcy x 4 spotkania;
W zależności od potrzeb;
W zależności od potrzeb.
|
|
|
6. Tworzenie form pomocy w formie
a) zajęć socjoterapeutycznych profilaktyczno- rekreacyjnych w świetlicach sołeckich i szkołach
|
Komisja PiRPA Nauczyciele
|
Cały rok
|
w 9 miejscowościach
|
3. Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w szczególności dla młodzieży
1.
|
Organizowanie i finansowanie szkolnych programów profilaktycznych
|
1. Programy dla uczniów gimnazjum i szkół podstawowych
2. Dla rodziców “Program profilaktyki domowej” na zebraniu rodziców w szkole
|
Pedagog szkolny
Komisja PiRPA
|
Rok szkolny
|
1 spotkanie w Szkole Podstawowej; 1 spotkanie w Gimnazjum
|
.
|
Organizowanie form spędzania czasu wolnego
|
1. Organizowanie wypoczynku letniego w świetlicach Sołeckich – z programem profilaktycznym
|
Terapeuta
Pracownik
|
VII-VIII
|
|
3.
|
Doposażenie w pomoce sprzęt, materiały informacyjno – edukacyjne (broszury, ulotki)
|
1. Zakup i dystrybucja materiałów dla jednostek współpracujących (GOPS, Szkoły, ZOZ, Policja, Biblioteka, Parafie, świetlice)
|
|
Cały rok
|
Np. miesięcznik „ZAGROŻENIA” 12 sztuk
|
4. Wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych, służącej
rozwiązywaniu problemów alkoholowych
1.
|
Wsparcie lokalowe dla podmiotów niepaństwowych zajmujących się statutowo rozwiązywaniem problemów alkoholowych
|
Nieprofesjonalne
1. Prowadzenie punktu informacyjnego
|
Pracownik UG
|
|
1 osoba przez cały rok
|
2.
|
Zorganizowanie szkolenia w celu poznania problemów alkoholowych
|
1. Zorganizowanie szkolenia dla sprzedawców
2. Przemoc domowa szkody w rodzinie
3.Przestępstwa i wykroczenia osób nietrzeźwych
|
Komendant Policji
|
VI
|
Ad. 1
1 szkolenie dla sprzedawców
Ad. 3
Monitoring przez Posterunek policji w Świeszynie.
|
3.
|
Współpraca z organizacjami pozarządowymi
|
1. Współpraca z instytucjami i organizacjami działającymi w sferze profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych
2. Udział w szkoleniach
3. Udział w posiedzeniach Gminnych Komisji
4. Bieżąca ewaluacja i wprowadzanie lokalnych inicjatyw z dziedziny rozwiązywania problemów alkoholowych
|
Komisja KPiRPA
|
Cały rok
|
|
Na terenie Gminy Świeszyno brak jest organizacji pozarządowych realizujących działania w zakresie Rozwiązywania Problemów Alkoholowy
Akceptacja w imieniu Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych:
Świeszyno, 16 styczeń 2009r. ……………………………………
Wytworzył:
Udostępnił:
Jan Szostak
(2009-03-13 13:25:18)
Ostatnio
zmodyfikował:
Jan Szostak
(2009-03-13 13:26:11)