Do zadań samodzielnego stanowiska ds. ochrony środowiska należy:
- prowadzenie postępowań administracyjnych z zakresu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia;
- prowadzenie publicznie dostępnego wykazu dokumentów zawierających informację o środowisku i jego ochronie w zakresie prowadzonych spraw;
- opracowywanie pozwoleń i zezwoleń wynikających z przepisów ochrony środowiska;
- realizacja zadań wynikających z ustawy o ochronie przyrody, w tym prowadzenie postępowań administracyjnych;
- realizacja Programu Ochrony Powietrza w zakresie dotyczącym gminy;
- realizacja zadań w zakresie ochrony środowiska wynikających z ustawy Prawo Ochrony Środowiska;
- prowadzenie wykazów wydanych dokumentów z zakresu ochrony środowiska;
- przygotowywanie opinii projektów prac geologicznych;
- przygotowanie decyzji i opinii wymaganych przy wydawaniu koncesji zgodnie z prawem geologicznym i górniczym;
- prowadzenie ewidencji pomników przyrody;
- sporządzanie statystyk i sprawozdań na potrzeby GUS-u i innych jednostek w zakresie zajmowanego stanowiska;
- organizowanie akcji na rzecz ochrony środowiska oraz współpraca ze szkołami i przedszkolami w zakresie ochrony środowiska;
- sporządzanie, aktualizacja i nadzór nad realizacją Programu Ochrony Środowiska,
- zatwierdzenie programów gospodarki odpadami niebezpiecznymi;
- przygotowanie projektów uchwał wynikających z ustawy o ochronie zwierząt oraz ich realizacja;
- przygotowanie opracowań i materiałów na potrzeby udziału w konkursach z zakresu ochrony środowiska;
- sporządzanie, aktualizacja i nadzór nad realizacją Gminnego Programu Usuwania Azbestu,
- przygotowanie merytoryczne dokumentacji do przetargów na inwestycje związane z rozbiórką azbestu zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych;
- prowadzenie i nadzorowanie oraz uczestnictwo w odbiorach inwestycji realizowanych przez Gminę ramach swojego stanowiska;
- przygotowanie umów z wykonawcami w zakresie prowadzonych spraw oraz nadzór nad ich realizacją;
- nadzorowanie i współpraca z właściwymi służbami w zakresie utrzymania terenów zielonych;
- prowadzenie rejestru działalności regulowanej w zakresie odbioru i transportu odpadów z terenu gminy;
- opracowywanie zezwoleń na transport nieczystości ciekłych;
- prowadzenie spraw związanych z udzielaniem i rozliczaniem dotacji dla Spółek Wodnych oraz przydomowych oczyszczalni ścieków w ramach inicjatyw lokalnych;
- nadzór nad inwestycjami wykazanymi w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Świeszyno oraz w uchwałach budżetowych.
- prowadzenie spraw wynikających z ustawy Prawo wodne, dotyczących zmiany stanu wody na gruncie,
- prowadzenie spraw związanych z ustawą o odpadach, dotyczących nakazu usunięcia odpadów z miejsc nieprzeznaczonych do ich składowania lub magazynowania,
- prowadzenie spraw związanych z ustawą o ochronie zwierząt, dotyczących znęcania się nad zwierzętami,
- wydawanie zezwoleń na utrzymanie psa rasy uznawanej za agresywną,
- prowadzenie spraw dotyczących łowiectwa i opiniowanie rocznych planów łowieckich,
- szacowanie szkód w uprawach rolnych spowodowanych niekorzystnymi zjawiskami atmosferycznymi,
- współpraca z jednostkami pracującymi na rzecz rolnictwa,
- wydawanie zezwoleń na uprawę maku lub konopi włóknistych, zgodnie z ustawą o przeciwdziałaniu narkomanii.
|