Podatek od nieruchomości od osób fizycznych-text
Podatek od nieruchomości od osób fizycznych
Wymagane dokumenty:W ciągu 14 dni od zaistnienia faktu należy zgłosić obowiązek podatkowy. Należy złożyć:
- Akt notarialny lub
- Umowę dzierżawy nieruchomości,
- Wykaz nieruchomości według druku informacji IN-1 (wraz z odpowiednimi załącznikami) do ustalenia podatku od nieruchomości.
Miejsce złożenia dokumentów:
Biuro Obsługi Interesanta lub inspektor d/s wymiarów podatków i opłat lokalnych, pokój nr 8, tel. 94 3160 143, 94 3160 142 w godzinach pracy urzędu.
Termin i sposób załatwienia sprawy:
Do 30 dni po otrzymaniu dokumentów wystawiana jest decyzja w sprawie naliczenia podatku uwzględniająca przysługujące ulgi.
Tryb odwoławczy:
Odwołanie wnosi się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Koszalinie za pośrednictwem organu, który wydał decyzję. Odwołanie wnosi się w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji stronie.
Jednostka odpowiedzialna:
starszy inspektor d/s wymiarów podatków i opłat lokalnych,
pokój nr 8,
tel. 94 3160 142, 94 3160 138
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 12 stycznia 1991 roku o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2023 r. poz.70 ze zm.),
- Uchwała NR LXVII/427/23 RADY GMINY ŚWIESZYNO z dnia 26 października 2023 r. w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości (DZ.URZ. WOJ.ZACHODNIOPOMORSKIEGO POZ. 5700)
- Wysokość podatku od nieruchomości jest określana w decyzji Wójta Gminy,
- Termin płatności podatku lub zaległości podatkowych można odroczyć lub rozłożyć na raty.
Podstawa prawna - art. 67a § 1 pkt 1,2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja Podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r, poz. 2383 ze zm.).- Wniosek o powyższe należy złożyć przed terminem płatności raty (lub rat) w sekretariacie urzędu.
- Podatek od nieruchomości można umorzyć.
Podstawa prawna - art. 67a § 1 pkt 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja Podatkowa ( t.j. Dz.U. z 2023 r, poz.2383 ze zm.).- Wniosek o umorzenie składa się w sekretariacie Urzędu po terminie płatności podatku.
- Powyższe czynności są zwolnione z opłaty skarbowej.
- Należność winna być regulowana w terminach określonych w decyzji.
- W ciągu 7 dni po upływie terminu płatności raty podatku wystawia się upomnienie
- W przypadku dalszego uchylania się od zapłaty wystawia się tytuł wykonawczy przesyłany do Urzędu Skarbowego w Koszalinie w celu podjęcia czynności egzekucyjnych.
- Terminy płatności podatku od nieruchomości określa art. 6 ust.7 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 roku o podatkach i opłatach lokalnych ( t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 70 ze zm.).
Podatek płatny jest w 4 ratach w terminach: I rata do 15.III, II rata do 15.V, III rata do 15.IX, IV rata do 15 XI. - Jeżeli kwota podatku nie przekracza 100 zł,podatek jest płatny jednorazowo w terminie płatności pierwszej raty.
- Raty Podatku od nieruchomości wpłaca się bez wezwania.
- Wpłat należy dokonywać na indywidualny nr rachunku bankowego Podatnika wskazany w decyzji.
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (zwane dalej rozporządzeniem RODO) informuję, iż:
- Administrator danych osobowych
Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Wójt Gminy Świeszyno z siedzibą - Urząd Gminy Świeszyno 76-024 Świeszyno 71 (dalej zwany jako Administrator).
Z administratorem można się skontaktować:
- listownie na adres: Urząd Gminy Świeszyno 76-024 Świeszyno 71;
- telefonicznie 94 31 60 120
- fax - 94 31 61 491
- przez email: gmina@swieszyno.pl
- Inspektor ochrony danych
Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych z którym może się Pani/Pan kontaktować we wszystkich sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych oraz korzystania z praw związanych z przetwarzaniem danych. Z inspektorem można się kontaktować przez email: iod@swieszyno.pl.
- Cele przetwarzania oraz podstawa prawna przetwarzania
Pani/Pana dane są przetwarzane, w celu :
- Przyjęcia informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych lub deklaracji na podatek od nieruchomości,
- ustalenia podatku oraz jego zmiany w drodze decyzji,
- pobór i zaksięgowanie podatku,
- prowadzenia ewidencji podatkowej nieruchomości,
- windykacji zaległości,
- archiwizacji sprawy.
Podstawą prawną przetwarzania Pani/Pana danych osobowych jest art. 6 ust.1 lit c) i e) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27.4.2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (tj. przetwarzanie danych osobowych jest niezbędne dla wypełnienia prawnego obowiązku ciążącego na administratorze oraz przetwarzanie jest niezbędne do wykonania zadania realizowanego w interesie publicznym lub w ramach sprawowania władzy publicznej powierzonej administratorowi), w związku z obowiązkami prawnymi określonymi w prawie krajowym:
- obowiązek prawny wynikający z przepisów Rozdziału 2 i 2a Ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych;
- w zakresie windykacji - ustawia z 17.06.1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji;
- obowiązek prawny wynikający z art. 5-6 ustawy z 14.7.1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach – na podstawie tych przepisów mamy obowiązek zarchiwizowania sprawy.
- Okres przechowywania danych osobowych
Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane przez okres 10 lat od momentu ustania obowiązku podatkowego.
- Odbiorcy danych
Administrator nie przewiduje przekazywania danych osobowych dla innych odbiorców
- Przekazywanie danych do państwa trzeciego
Pani/Pana dane nie będą przekazywane do państw trzecich.
- Prawa związane z przetwarzaniem danych osobowych i podejmowaniem zautomatyzowanych decyzji
Przysługują Pani/Panu następujące prawa związane z przetwarzaniem danych osobowych:
- prawo dostępu do Pani/Pana danych osobowych,
- prawo żądania sprostowania Pani/Pana danych osobowych,
- prawo żądania usunięcia Pani/Pana danych osobowych, w sytuacji, gdy przetwarzanie danych nie następuje w celu wywiązania się z obowiązku wynikającego z przepisu prawa lub w ramach sprawowania władzy publicznej
- prawo żądania ograniczenia przetwarzania Pani/Pana danych osobowych.
Aby skorzystać z powyższych praw, należy skontaktować się z Administratorem lub z naszym inspektorem ochrony danych.
- Prawo wniesienia skargi do organu
Przysługuje Pani/Panu także prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych, tj. Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
9. Wymóg podania danych
Obowiązek prawy podania danych osobowych wynika z Art. 6 ust. 6 i 10 Ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych