Wydawanie odpisów asc i zaświadczenia
Wydanie odpisów aktów stanu cywilnego i zaświadczenia o zamieszczonych
lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby
Informacja:
1) administratorem danych osobowych jest Gmina Świeszyno – Urząd Gminy Świeszyno 76-024 Świeszyno 71;
2) podstawę prawną przetwarzania moich danych osobowych stanowi art. 23 ust. 1 pkt. 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (tj. Dz.U. 2015 r. poz. 2135 z późn. zm.);
3) dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie w celu rozpatrzenia złożonego wniosku o wydanie aktu stanu cywilnego lub zaświadczenia;
4) dane osobowe będą udostępniane jedynie podmiotom upoważnionym na podstawie przepisów prawa;
5) podanie danych jest dobrowolne, aczkolwiek odmowa ich podania jest równoznaczna z brakiem możliwości rozpatrzenia wniosku;
6) właściciel danych mam prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
- Zakres
Kierownik urzędu stanu cywilnego wydaje z rejestru stanu cywilnego: odpisy zupełne i odpisy skrócone aktów stanu cywilnego oraz zaświadczenia o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby.
Wniosek w tych sprawach składa się do wybranego kierownika urzędu stanu cywilnego.
- Wymagane dokumenty do załatwienia sprawy
Odpis aktu stanu cywilnego i zaświadczenie o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby wydaje się osobie, której akt dotyczy, lub jej małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu, rodzeństwu, przedstawicielowi ustawowemu, opiekunowi, osobie, która wykaże w tym interes prawny, sądowi, prokuratorowi, organizacjom społecznym, jeżeli jest to zgodne z ich celem statutowym i przemawia za tym interes społeczny, oraz organom administracji publicznej, jeżeli jest to konieczne do realizacji ich ustawowych zadań.
Wniosek można złożyć osobiści lub przez pełnomocnika.
1) Do wglądu -ważny dokument tożsamości
2) Wypełniony wniosek o wydanie odpisu aktu stanu cywilnego
- wniosek o wydanie odpisu aktu urodzenia
- wniosek o wydanie odpisu aktu małżeństwa
- wniosek o wydanie odpisu aktu zgonu
Odpis aktu stanu cywilnego, zaświadczenie o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby mogą zostać wydane, na wniosek, w formie dokumentu elektronicznego opatrzonego bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu.
- Opłaty:
- odpis skrócony – 22,00 złote;
- odpis zupełny - 33,00 złote;
- zaświadczenie o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby – 24,00 złote;
- przypadku złożenia wniosku przez pełnomocnika opłata skarbowa wynosi 17,00 złotych od pełnomocnictwa.
Opłatę skarbową można uiścić :
- w punkcie kasowym Świeszyno nr 45A (bez prowizji)
- na konto bankowe Urząd Gminy PKO BP S. A numer konta 56 1020 2791 0000 7002 0326 2086 , Kod Swift banku: BPKOPLPW
Dowód opłaty skarbowej należy dołączyć do wniosku.
Nie podlegają opłacie skarbowej wydane akty stanu cywilnego w sprawach określonych art. 2 ustawy z dnia 16 listopada 2006 roku o opłacie skarbowej (tj. Dz. U. z 2015 r., poz. 783 z późn. zm.)
Zwolnione z opłaty skarbowej są :
1) odpis wydawany z akt stanu cywilnego, dotyczący obywateli polskich przebywających za granicą, przeznaczony wyłącznie na potrzeby polskich przedstawicielstw dyplomatycznych lub urzędów konsularnych;
2) odpisy skrócone wydawane w sprawach dokumentów stwierdzających tożsamość; zwolnienie to przysługuje również cudzoziemcom, którym udzielono zezwolenia na osiedlenie się lub nadano status uchodźcy w Rzeczypospolitej Polskiej, oraz obywatelom tych państw obcych, z którymi Rzeczpospolita Polska zawarła odpowiednie porozumienia;
3) odpisy zupełne wydawane w sprawach dokumentów paszportowych;
4) odpisy zupełne wydawane osobie, której akt dotyczy, po unieważnieniu wzmianki dodatkowej dołączonej do niewłaściwego aktu stanu cywilnego.
4. Miejsce złożenia dokumentów
Urząd Stanu Cywilnego ( pok. Nr 2)
Świeszyno Nr 71
76-024 Świeszyno
w godzinach pracy Urzędu
od poniedziałku do piątku od 7:00 do 15:00
5. Osoby do kontaktu:
- Irena Czenko- Kierownik USC , pok. Nr 2 telefon 94 31 60 145
adres e-mail: usc@swieszyno.pl
6. Sposób i termin załatwienia sprawy:
Jeżeli akt stanu cywilnego został sporządzony USC Świeszyno - niezwłocznie w dniu złożenia wniosku.
Jeżeli akt stanu cywilnego został sporządzony poza USC Świeszyno od 7 do 10 dni.
7. Tryb odwoławczy
Nie przysługuje
8. Podstawa prawna:
- ustawa z dnia 28 listopada 2014 roku Prawo o aktach stanu cywilnego ( Dz. U. poz. 1741 z późn. zm.);
- rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 29 stycznia 2015 roku w sprawie wzorów dokumentów wydawanych z zakresu rejestracji stanu cywilnego (Dz. U. poz. 194);