Odpowiedzi na pytania oraz modyfikacja treści SIWZ nr 1.

RIG.271.49.1.2018.EJ                                            Świeszyno, dnia 14 marca 2018r

 

 

  Zamawiający:
 

GMINA ŚWIESZYNO

Świeszyno 71, 76-024 Świeszyno, powiat koszaliński

tel. 94 316 0120, fax 94 316 14 91

www.swieszyno.pl,  gmina@swieszyno.pl, NIP 499-05-21-087

 

 

 

ODPOWIEDZI NA PYTANIA ORAZ MODYFIKACJA SIWZ Nr 1

 

Dotyczy: postępowania prowadzonego w trybie przetargu nieograniczonego na zadanie pn.:

„Budowa centrum rekreacyjno-sportowego w miejscowości Strzekęcino”.

 

 

Na podstawie art. 38 ust.1 i 2 oraz ust. 4 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1579 z późn. zm.), Zamawiający udziela odpowiedzi na zadane pytania jak niżej oraz dokonuje zmiany treści Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia (SIWZ):

 

 

PYTANIA Z DNIA 06.03.2018r.

 

Pytanie nr 1

Prosimy o potwierdzenie, iż data zgłoszenia przez wykonawcę gotowości do odbioru jest równoznaczna z terminem wykonania przedmiotu umowy.

W przypadku wykonania przedmiotu umowy, powyższy zapis daje możliwość w trakcie spisywania protokołu odbioru końcowego uznania umowy za wykonaną w wyznaczanym terminie oraz pozwala na uniknięcie zarzutu zwłoki wykonawcy w sytuacji, gdy rzeczywistym powodem przekroczenia terminu są czynności odbioru albo odraczanie odbioru pod bezzasadnym zarzutem istnienia wad lub usterek wykonanych robót lub nieobecności przedstawicieli komisji.

Podobne stanowisko zajął Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 18 kwietnia 2013 roku (sygn. I FSK 943/12) - Wykonanie usługi następuje w momencie faktycznego zakończenia prac i zgłoszenia tego faktu inwestorowi z wezwaniem go do odbioru prac. Natomiast samo sporządzenie protokołu zdawczo-odbiorczego stanowi jedynie potwierdzenie wykonania usługi.

 

Odpowiedź na pytanie nr 1:

Zamawiający informuje, że termin wykonania przedmiotu umowy zostanie określony zgodnie z zapisami zawartymi w § 13 ust. 13 projektu umowy stanowiącego załącznik nr 9,9A do SIWZ: „W przypadku nie ujawnienia się wad lub braków w trakcie czynności odbiorowych za datę zakończenia wykonywania przedmiotu umowy i wykonania zamówienia uznaje się datę zgłoszenia gotowości do odbioru, a w innym przypadku datę zakończenia czynności odbiorowych”.

 

Pytanie nr 2

Prosimy o potwierdzenie, że Zamawiający załączył do SIWZ całą dokumentację projektową i techniczną potrzebną do wykonania przedmiotu zamówienia oraz że dokumentacja ta jest kompletna i odzwierciedla stan faktyczny w zakresie warunków realizacji zamówienia, zaś brak jakichkolwiek dokumentów istotnych dla oceny warunków realizacji inwestycji nie obciąża Wykonawcy.

 

 Odpowiedź na pytanie nr 2:

Zamawiający informuje, że w dokumentacji projektowej nie ujęto przyłączenia budynku socjalno-szatniowego do sieci wodociągowej. Przyłączenie istniejącego budynku do sieci wodociągowej należy wykonać w ramach zamówienia zgodnie z zapisami w SIWZ w Uwadze na str. 7. Ponadto, z uwagi na nieużytkowanie wybudowanej przepompowni przez okres 3 lat od daty odbioru końcowego należy ująć w kosztach budowy wymianę pompy zamontowanej oraz przeprowadzenie rozruchu. Przepompownię należy podłączyć do wykonanego przyłącza energetycznego zlokalizowanego przy przepompowni oraz dokonać wymiany szafy sterującej, co zostało zawarte w SIWZ w Uwadze na str. 7. Dokumentacja techniczna przepompowni stanowi załącznik do niniejszego wyjaśnienia.

 

Pytanie nr 3

Prosimy o potwierdzenie, że Zamawiający dysponuje wszelkimi wymaganymi prawem decyzjami administracyjnymi oraz uzgodnieniami potrzebnymi w celu wykonania zamówienia, które zachowują ważność na okres wykonania zadania, a skutki ewentualnych braków w tym zakresie nie obciążają Wykonawcy.

 

 Odpowiedź na pytanie nr 3:

 Zamawiający dysponuje wszelkimi wymaganymi prawem decyzjami administracyjnymi oraz uzgodnieniami potrzebnymi w celu wykonania zamówienia

 

Pytanie nr 4

Prosimy o potwierdzenie, że Zamawiającemu przysługuje prawo dysponowania nieruchomością na cele budowlane w zakresie całego terenu, na którym będzie realizowana inwestycja, a ewentualne braki w tym zakresie nie obciążają Wykonawcy.

 

 Odpowiedź na pytanie nr 4 :

Tak, Zamawiający potwierdza.

 

Pytanie nr 5

Prosimy o potwierdzenie, że w przypadku napotkania na niezinwentaryzowane lub błędnie zinwentaryzowane instalacje podziemne, w stosunku do stanu wynikającego z dokumentacji projektowej załączonej do SIWZ i stanowiącej podstawę wyceny oferty, w przypadku konieczności dokonania ich przebudowy lub naprawy, Wykonawca otrzyma wynagrodzenie dodatkowe, a termin wykonania zamówienia ulegnie stosownemu wydłużeniu.

 

 Odpowiedź na pytanie nr 5:

Zamawiający informuje, że konieczność wykonania dodatkowych zamówień będzie każdorazowo podlegała analizie i będzie wymagała sporządzenia protokołu konieczności. Warunki udzielenia zamówień dodatkowych zostały określone w § 7 projektu umowy stanowiącego załącznik nr 9, 9A do SIWZ.

 

Pytanie nr 6

Prosimy o potwierdzenie, że przypadku napotkania na niewybuchy, niewypały lub obiekty o znaczeniu historycznym, będzie to skutkowało stosownym przedłużeniem terminu wykonania zamówienia, co najmniej o czas, w którym wykonawca nie mógł realizować robót, a w przypadku konieczności wykonania robót nieprzewidzianych w dokumentacji załączonej do SIWZ na skutek zaistnienia ww. okoliczności, Wykonawca otrzyma wynagrodzenie dodatkowe.

 

 Odpowiedź na pytanie nr 6:

Odpowiedź jak w pytaniu nr 5 powyżej.

 

Pytanie nr 7

Prosimy o potwierdzenie, iż w przypadku stwierdzenia odmiennych od wskazanych w dokumentacji warunków geologicznych lub gruntowo-wodnych, w szczególności w przypadku konieczności wykonania robót odwodnieniowych lub ziemnych w zakresie przekraczającym zakres przyjęty do wyceny oferty na podstawie załączonej do SIWZ dokumentacji, Wykonawca otrzyma wynagrodzenie dodatkowe, a termin wykonania zamówienia ulegnie stosownemu wydłużeniu.

 

 Odpowiedź na pytanie nr 7:

Odpowiedź jak w pytaniu nr 5 powyżej.

 

 

Pytanie nr 8

Prosimy o potwierdzenie, że w przypadku wystąpienia braków lub błędów w zakresie opisu przedmiotu zamówienia określonego w dokumentacji załączonej do SIWZ i stanowiącej podstawę wyceny oferty, w przypadku konieczności wykonania robót wynikających z zaistnienia ww. okoliczności Wykonawca otrzyma wynagrodzenie dodatkowe, a termin wykonania zamówienia ulegnie stosownemu wydłużeniu.

 

 Odpowiedź na pytanie nr 8:

Odpowiedź jak w pytaniu nr 5 powyżej.

 

Pytanie nr 9

Prosimy o potwierdzenie, że Zamawiający udostępnił Wykonawcom wszelkie niezbędne dane mogące mieć wpływ na ryzyko i okoliczności realizacji przedmiotu umowy. Prosimy również o potwierdzenie, że Zamawiający udostępnił Wykonawcom wszelkie dane dotyczące urządzeń podziemnych i ich lokalizacji, zaś brak jakichkolwiek dokumentów lub danych w tym zakresie bądź ujawnienie się stanu odmiennego od wskazanego w przekazanych przez Zamawiającego dokumentach - w przypadku, gdy na skutek takiej sytuacji niezbędne będzie wykonanie robót dodatkowych (nieobjętych dokumentacja projektową) stanowić będzie podstawę do wydłużenia terminu realizacji oraz zapłaty wynagrodzenia dodatkowego.

 

 Odpowiedź na pytanie nr 9:

Zamawiający informuje, ze udostępnił wszelkie posiadane dane. Warunki udzielenia zamówień dodatkowych zostały określone w § 7 projektu umowy stanowiącego załącznik nr 9, 9A do SIWZ.

 

Pytanie nr 10

Zamawiający w Rozdziale II punkt 11 Kryteria wyboru oferty określił, że jednym w kryteriów jest gwarancja.

Najkrótszy możliwy termin gwarancji wymagany przez Zamawiającego to 60 miesięcy, a najdłuższy to 84 miesiące.

Wnosimy o zmianę najkrótszego terminu gwarancji wymaganego przez Zamawiającego na 36 miesięcy,  a najdłuższego na 60 miesięcy.

 

Ponadto wnioskujemy o wyłączenie z warunków gwarancji trawy naturalnej.

W związku z tym, iż żywotność trawy naturalnej przeznaczonej na boisko zależy nie tylko od jakości jej wykonania, ale w przeważającej mierze od warunków atmosferycznych oraz odpowiedniej pielęgnacji przez Zamawiającego, wnosimy o zmniejszenie wymaganego okresu gwarancji na ten zakres prac do 12  miesięcy.

 

Odpowiedź na pytanie nr 10:

Zamawiający nie wyraża zgody na zmianę.

 

 Pytanie nr 11

Prosimy o określenie wymaganego okresu rękojmi.

 

Odpowiedź na pytanie nr 11:

Zamawiający informuje, że zgodnie z zapisami zawartymi w § 9 ust. 2 projektu umowy stanowiącego załącznik nr 9, 9A do SIWZ Wykonawca rozszerza rękojmię za wady przedmiotu umowy na ten sam okres, na jaki udzieli gwarancji.

 

 Pytanie nr 12

Wnosimy o zmniejszenie w projekcie umowy kary umownej lub podstawy jej naliczania:

- § 11 ust. 1 lit. a) z 0,2% na 0,02%

- § 11 ust. 1 lit. b), e) z 0,2% na 0,02%

- § 11 ust. 1 lit. d) z 15% na 5%

- § 11 ust. 1 lit. f)  z 1% na 0,1% wynagrodzenia należnego Podwykonawcy

- § 11 ust. 1 lit. g)  z 2% na 0,2% wynagrodzenia należnego Podwykonawcy

- § 11 ust. 1 lit. i) z 1,5% na 0,5%

 

Zamawiający w postępowaniu posiada szczególnie uprzywilejowaną pozycję, jednakże znaczące naruszenie przez Zamawiającego równowagi stron umowy może zostać zakwestionowane przez Krajową Izbę Odwoławczą.

Zamawiający nie powinien konstruować umowy w sposób, który negatywnie wpłynie na ilość złożonych w przetargu ofert. Nie może także przerzucić całości ryzyka gospodarczego na wykonawcę (wyrok Sądu Okręgowego Warszawa-Praga o sygn. akt IV Ca 508/05).

Określając wysokość kar umownych, Zamawiający powinien kierować się zdrowym rozsądkiem. Zbyt restrykcyjne kary umowne w połączeniu z wynikającą z ustawy o finansach publicznych koniecznością ich dochodzenia przez Zamawiającego może prowadzić nie tylko do negatywnych konsekwencji dla wykonawcy, ale być powodem niemożności zrealizowania zamówienia.

Z uwagi na fakt, iż to Zamawiający jest gospodarzem postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, korzystanie z tak uprzywilejowanej pozycji nie może jednak przejawiać się w kształtowaniu wzoru umowy w sposób, który rażąco będzie naruszał równowagę stron umowy. Mimo możliwości przerzucenia znacznego ryzyka na wykonawcę zamawiający powinni dążyć do przygotowania umowy, która nie tylko zabezpieczy ich interesy, ale będzie także odpowiedzią na potrzeby rynku. Zbyt rygorystyczne postanowienia umowy mogą doprowadzić do niezrealizowania inwestycji lub niezrealizowania jej w oczekiwanym przez zamawiającego terminie.

 

Odpowiedź na pytanie nr 12:

Zamawiający zmniejsza kary umowne określone w projekcie umowy stanowiącym załącznik nr 9, 9A do SIWZ w następujący sposób.

- § 11 ust. 1 lit. a) z 0,2% na 0,1%

- § 11 ust. 1 lit. b), e) z 0,2% na 0,1%

Projekt umowy po zmianach stanowi załącznik do wyjaśnienia.

Pytanie nr 13

Prosimy o potwierdzenie, że Wykonawca na etapie oferty nie jest zobowiązany do podania nazw firm podwykonawców, jeśli jest na etapie ich wyboru.

 

 Mając na uwadze cel i funkcję przedmiotowego przepisu oraz biorąc pod uwagę brzmienie art. 36b ust. 2 ustawy PZP wydaje się, iż wskazany wymóg dotyczy Podwykonawców, którzy są znani Wykonawcy na etapie sporządzania i składania oferty, tj. dotyczy wskazania firm tych Podwykonawców, którzy mieliby uczestniczyć w wykonaniu części zamówienia określonej w ofercie i są w danym momencie już znani Wykonawcy.

Taką interpretację tego przepisu prezentuje również Włodzimierz Dzierżanowski (artykuł Weryfikacja podwykonawców -Zamówienia Publiczne DORADCA nr 6/2016) - wskazuje on, iż obowiązek wskazania firm Podwykonawców dotyczy jedynie Podwykonawców na danym etapie (w tym wypadku - sporządzania i składania oferty) skonkretyzowanych, tj. którzy są znani Wykonawcy i których dotyczy istniejący po stronie Wykonawcy zamiar powierzenia im wykonania określonych w ofercie części zamówienia.

 

Odpowiedź na pytanie nr 13:

Zamawiający informuje, że Wykonawca na etapie oferty nie jest zobowiązany do podania nazw firm podwykonawców, jeśli jest na etapie ich wyboru. W takim przypadku wraz z wnioskiem o akceptację projektu umowy z podwykonawcą, Wykonawca zobowiązany będzie  złożyć dokumenty wymagane dla podwykonawcy w SIWZ.

 

Pytanie nr 14

Prosimy o uwzględnienie poniższych kar umownych w projekcie umowy:

Zamawiający zapłaci Wykonawcy kary umowne:

- za opóźnienie w zapłacie wynagrodzenia należnego wykonawcy w wysokości 0,2% wynagrodzenia umownego brutto za każdy dzień opóźnienia, licząc od upływu ustalonego terminu na zapłatę,

- za opóźnienie w przekazaniu placu budowy przez Zamawiającego w wysokości 0,2% wynagrodzenia umownego brutto za każdy dzień opóźnienia, licząc od upływu ustalonego terminu na przekazanie placu budowy

- z tytułu nieuzasadnionego przedłużania czynności odbioru w wysokości 0,2% wynagrodzenia umownego brutto za każdy dzień opóźnienia, licząc od upływu ustalonego terminu na rozpoczęcie lub zakończenie czynności odbiorowych

- z tytułu odstąpienia od umowy z winy niezależnej od Wykonawcy lub rozwiązania umowy przez Zamawiającego w wysokości 10% wynagrodzenia umownego brutto.

                

Zgoda na uwzględnienie kar umownych zrównoważy prawa i obowiązki stron.

 

Zamawiający w postępowaniu posiada szczególnie uprzywilejowaną pozycję, jednakże znaczące naruszenie przez Zamawiającego równowagi stron umowy może zostać zakwestionowane przez Krajową Izbę Odwoławczą.

Zamawiający nie powinien konstruować umowy w sposób, który negatywnie wpłynie na ilość złożonych w przetargu ofert. Nie może także przerzucić całości ryzyka gospodarczego na wykonawcę (wyrok Sądu Okręgowego Warszawa-Praga o sygn. akt IV Ca 508/05).

 

Określając wysokość kar umownych, Zamawiający powinien kierować się zdrowym rozsądkiem. Zbyt restrykcyjne kary umowne w połączeniu z wynikającą z ustawy o finansach publicznych koniecznością ich dochodzenia przez Zamawiającego może prowadzić nie tylko do negatywnych konsekwencji dla wykonawcy, ale być powodem niemożności zrealizowania zamówienia.

Z uwagi na fakt, iż to Zamawiający jest gospodarzem postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, korzystanie z tak uprzywilejowanej pozycji nie może jednak przejawiać się w kształtowaniu wzoru umowy w sposób, który rażąco będzie naruszał równowagę stron umowy. Mimo możliwości przerzucenia znacznego ryzyka na wykonawcę zamawiający powinni dążyć do przygotowania umowy, która nie tylko zabezpieczy ich interesy, ale będzie także odpowiedzią na potrzeby rynku. Zbyt rygorystyczne postanowienia umowy mogą doprowadzić do niezrealizowania inwestycji lub niezrealizowania jej w oczekiwanym przez zamawiającego terminie.

 

Odpowiedź na pytanie nr 14:

Zamawiający nie wyraża zgody na zmianę.

 

Pytanie nr 15

Prosimy o wprowadzenie limitu kar umownych przysługujących Zamawiającemu do 20% wartości umowy.

 

Odpowiedź na pytanie nr 15:

Zamawiający nie wyraża zgody na zmianę.

 

Pytanie nr 16

Prosimy o wprowadzenie poniższego lub podobnego zapisu do projektu umowy:

Wykonawcy przysługuje prawo odstąpienia od umowy (oprócz przypadków określonych w przepisach Kodeksu Cywilnego) lub rozwiązania umowy w przypadku, gdy Zamawiający:

- bez uzasadnionych powodów przedłuża proces przekazania placu budowy lub odbioru przedmiotu umowy

- odmawia bez wskazania uzasadnionej przyczyny odbioru robót lub podpisania protokołu odbioru,

- zawiadomi Wykonawcę, iż wobec zaistnienia uprzednio nieprzewidzianych okoliczności nie będzie mógł spełnić swoich zobowiązań umownych wobec Wykonawcy,

- opóźnia się w zapłacie wynagrodzenia należnego wykonawcy.

 

Odpowiedź na pytanie nr 16:

Zamawiający nie wyraża zgody na zmianę.

 

Pytanie nr 17.

Prosimy o zmianę zapisów w projekcie umowy przewidujących możliwość naliczenia kar umownych ,,za opóźnienie" na zapisy przewidujące kary umowne „za zwłokę".

Uzasadniając powyższy wniosek należy wskazać, iż odpowiedzialność wykonawcy z tytułu kar umownych ma charakter odpowiedzialności odszkodowawczej i w związku z tym wykonawca powinien być zobowiązany do zapłaty kar umownych wyłącznie w przypadku opóźnienia spowodowanego z przyczyn zawinionych przez wykonawcę, a więc w przypadku zwłoki w rozumieniu art. 476 kodeksu cywilnego. Wskazane stanowisko znajduje odzwierciedlenie w orzecznictwie Sądu Najwyższego (min. wyrok SN z dnia 11.02.1999r., sygn. III CKN 166/98, wyrok SN z 11.03.2004 r., sygn. V CK 369/09) oraz przedstawicieli doktryny prawa cywilnego (min. Z. Gawlik, Kodeks Cywilny. Komentarz. Tom III, red. A. Kidyba, System Informacji Prawnej LEX: „Mimo automatyzmu w przedmiocie konieczności zapłacenia kary umownej w razie wystąpienia okoliczności uzasadniających jej naliczanie przyjąć trzeba, że w pewnych sytuacjach dłużnik będzie zwolniony od obowiązku jej zapłaty. Skoro przesłanką uzasadniającą zwolnienie dłużnika z odpowiedzialności z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania jest wykazanie, że przyczyną takiego stanu rzeczy są okoliczności, za które dłużnik odpowiedzialności nie ponosi, to przyjąć trzeba, że analogiczne zasady obowiązują w odniesieniu do omawianego dodatkowego zastrzeżenia umownego. Dłużnik zatem będzie zwolniony z obowiązku zapłaty kary umownej, jeżeli wykaże, że przyczyną niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania uzasadniające naliczanie kary umownej są okoliczności, za które nie ponosi odpowiedzialności ").

 

 Odpowiedź na pytanie nr 17:

Zamawiający nie wyraża zgody na zmianę.

 

Pytanie nr 18.

Prosimy o potwierdzenie, że Zamawiający wykluczy Wykonawcę w związku z art. 24 ust 5, a w szczególności  z art. 24 ust 5 pkt 2 i 4 ( jak niżej )

5. Z postępowania o udzielenie zamówienia zamawiający może wykluczyć wykonawcę:

1)  w stosunku do którego otwarto likwidację, w zatwierdzonym przez sąd układzie w postępowaniu restrukturyzacyjnym jest przewidziane zaspokojenie wierzycieli przez likwidację jego majątku lub sąd zarządził likwidację jego majątku w trybie art. 332 ust. 1 ustawy z dnia 15 maja 2015 r. – Prawo restrukturyzacyjne (Dz. U. z 2015 r. poz. 978, 1259, 1513, 1830 i 1844 oraz z 2016 r. poz. 615) lub którego upadłość ogłoszono, z wyjątkiem wykonawcy, który po ogłoszeniu upadłości zawarł układ zatwierdzony prawomocnym postanowieniem sądu, jeżeli układ nie przewiduje zaspokojenia wierzycieli przez likwidację majątku upadłego, chyba że sąd zarządził likwidację jego majątku w trybie art. 366 ust. 1 ustawy z dnia 28 lutego 2003 r. – Prawo upadłościowe (Dz. U. z 2015 r. poz. 233, 978, 1166, 1259 i 1844 oraz z 2016 r. poz. 615);

2)  który w sposób zawiniony poważnie naruszył obowiązki zawodowe, co podważa jego uczciwość, w szczególności gdy wykonawca w wyniku zamierzonego działania lub rażącego niedbalstwa nie wykonał lub nienależycie wykonał zamówienie, co zamawiający jest w stanie wykazać za pomocą stosownych środków dowodowych;

3)  jeżeli wykonawca lub osoby, o których mowa w ust. 1 pkt 14, uprawnione do reprezentowania wykonawcy pozostają w relacjach określonych w art. 17 ust. 1 pkt 2–4 z:

a)  zamawiającym,

b)  osobami uprawnionymi do reprezentowania zamawiającego,

c)  członkami komisji przetargowej,

d)  osobami, które złożyły oświadczenie, o którym mowa w art. 17 ust. 2a

–   chyba że jest możliwe zapewnienie bezstronności po stronie zamawiającego w inny sposób niż przez wykluczenie wykonawcy z udziału w postępowaniu;

4)       który, z przyczyn leżących po jego stronie, nie wykonał albo nienależycie wykonał w istotnym stopniu wcześniejszą umowę w sprawie zamówienia publicznego lub umowę koncesji, zawartą z zamawiającym, o którym mowa w art. 3 ust. 1 pkt 1–4, co doprowadziło do rozwiązania umowy lub zasądzenia odszkodowania;

5)       będącego osobą fizyczną, którego prawomocnie skazano za wykroczenie przeciwko prawom pracownika lub wykroczenie przeciwko środowisku, jeżeli za jego popełnienie wymierzono karę aresztu, ograniczenia wolności lub karę grzywny nie niższą niż 3000 złotych;

6)       jeżeli urzędującego członka jego organu zarządzającego lub nadzorczego, wspólnika spółki w spółce jawnej lub partnerskiej albo komplementariusza w spółce komandytowej lub komandytowo-akcyjnej lub prokurenta prawomocnie skazano za wykroczenie, o którym mowa w pkt 5;

7)       wobec którego wydano ostateczną decyzję administracyjną o naruszeniu obowiązków wynikających z przepisów prawa pracy, prawa ochrony środowiska lub przepisów o zabezpieczeniu społecznym, jeżeli wymierzono tą decyzją karę pieniężną nie niższą niż 3000 złotych;

8)       który naruszył obowiązki dotyczące płatności podatków, opłat lub składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, co zamawiający jest w stanie wykazać za pomocą stosownych środków dowodowych, z wyjątkiem przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 15, chyba że wykonawca dokonał płatności należnych podatków, opłat lub składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne wraz z odsetkami lub grzywnami lub zawarł wiążące porozumienie w sprawie spłaty tych należności

 

 Odpowiedź na pytanie nr 18:

Warunki wykluczenia Wykonawcy w związku z art. 24 ust 5 zostały określone w SIWZ Rodz. II pkt. 2 Podstawy Wykluczenia.

 

Pytanie nr 19.

Z uwagi na bardzo krótki termin wykonania przedmiotu zamówienia (28.09.2018 r.), wnosimy o ustanowienie dodatkowego czasu na uzyskanie pozwolenia na użytkowanie.

Z uwagi na formalności urzędnicze, czas na uzyskanie pozwolenia wynosi od 1 do 2 miesięcy.

 Odpowiedź na pytanie nr 19:

Zamawiający dokonał zmiany treści przedmiotu zamówienia oraz umowy. Po modyfikacji Wykonawca jest zobowiązany do złożenia kompletnego i prawidłowo sporządzonego wniosku o pozwolenie na użytkowanie do 28.09.2018 r.

 

Pytanie nr 20.

Czy na przedmiot zamówienia z Części 1 Wykonawca ma uzyskać odrębne pozwolenie na użytkowanie?

 

 Odpowiedź na pytanie nr 20:

W przypadku udzielenia zamówienia na część 1 i 2 Wykonawca części 2 jest zobowiązany do uzyskania pozwolenia na użytkowanie na cały zakres objęty zamówieniem. W przypadku wyboru Wykonawcy tylko na jedną z części Wykonawca jest zobowiązany do uzyskania pozwolenia na użytkowanie na swoją część.

 

Pytanie nr 21.

Opisane parametry trawy, wskazują na jednego konkretnego producenta (DYWILAN), a zarazem na jednego konkretnego wykonawcę (dostawcę trawy) firmę ACT GLOBAL. W świetle obowiązujących przepisów Prawa Zamówień Publicznych, powinno być co najmniej 3 producentów danego materiału.

W związku z tym, że wskazany producent posiada tylko i wyłącznie jedna firma i żaden inny wykonawca nie ma możliwości zakupu sztucznej trawy bezpośrednio od producenta, prosimy o dopuszczenie równoważnego rozwiązania tj. trawy o niżej podanych parametrach:

  • Rodzaj włókna: Polietylenowe, monofilamentowe, wszystkie wzmocnione rdzeniem stabilizującym.
  • Wysokość włókna: od 47 do 50 mm
  • Waga włókna: min. 1 500 g/m2,
  • Grubość włókna: min. 300 μm,
  • Wypełnienie granulat gumowy szary EPDM z recyklingu, piasek
  • Kolor nawierzchni: zielony w dwóch  rożnych odcieniach,
  • Dtex: min. 12.000,
  •  Ilość pęczków: min. 10.000/m2,
  • Ilość włókien: min. 120.000/m2,
  • Waga całkowita: min 2 000 g/m2,
  • Podkład: 100 % tkany jednocześnie z włóknem runa lub lateksowy
  • Siła wyrywania pęczka (niepostarzone): min. 50 N. (W związku z tym, ze Fifa w swoich wymaganiach w Certyfiakcie Fifa Quality Pro wymaga siły wyrywania pęczka na poziomie 40N, a norma dla sztucznych traw PN-EN 15330-1:2014, określa siłę wyciągania pęczka na poziomie 35N. Prosimy o dopuszczenie przez Zamawiającego siły wyrywania pęczka na poziomie 56N)

 

            Metoda tuftowania używana jest przez większość producentów nawierzchni syntetycznych, produkty wykonane tą metodą zostały zainstalowane na setkach obiektów na całym świecie. Dodatkowo, podnosimy, że stosownie do wymogów FIFA taki parametr jak metoda produkcji nie istnieje. FIFA uwzględniając charakter obiektów sportowych, określiła wymagane do uzyskania certyfikatów parametry w taki sposób, by zapewniały one najwyższą funkcjonalność i użyteczność obiektów podlegających certyfikacji.

Podkreślamy, że trawa tuftowana posiada lepsze parametry użytkowe, wytrzymałościowe i jakościowe niż trawa tkana, a ponadto jest znacznie tańsza.

W związku  z powyższym zwracamy się z prośbą o dopuszczenie wykonania nawierzchni na boisku do piłki nożnej z trawy tuftowanej

 

Odpowiedź na pytanie nr 21:

Zamawiający nie wyraża zgody na zmianę parametrów trawy na boisku sportowym z trawy syntetycznej. Nawierzchnię należy wykonać z trawy tkanej z zachowaniem parametrów określonych w SIWZ i załączonej dokumentacji projektowej.

 

Pytanie nr 22.

Prosimy o wykreślenie zapisu „Minimum trzy różne rodzaje przekrojów poprzecznych włókien”. Zapis ten uniemożliwia konkurencje wśród traw sztucznych. Każdy producent stosuje własne technologie, które nie są identyczne w produktach konkurencji.

Nie ma standaryzacji włókien, które jednoznacznie określałoby lepsze bądź gorsze właściwości trawy sztucznej. Potwierdzeniem tego jest to, że FIFA przeprowadzając badania sztucznych traw na zgodność z wymogami określonymi w FIFA QUALITY PROGRAMME od FOOTBALL TURF (dokument określający wymagania dotyczące parametrów nawierzchni) nie ustala żadnych wytycznych, kryteriów dla budowy włókien.

 

Odpowiedź na pytanie nr 22:

Zamawiający wyraża zgodę.

 

 

Pytanie z dnia 08.03.2018r.

 

Pytanie nr 1.

Zamawiający w SIWZ wskazał wymagany termin zakończenia wykonania przedmiotu umowy: 28.09.2018r. Do obowiązków Wykonawcy należy również uzyskanie pozwolenia na użytkowanie najpóźniej do dnia zakończenia czynności odbiorowych.

 

Zwracamy uwagę, iż wskazany termin realizacji zadania jest nierealny do dotrzymania. Termin składania ofert przetargowych wyznaczony jest na dzień 21.03.2018 r., czyli przy sprzyjających okolicznościach podpisanie umowy może nastąpić w połowie 2018r. Na wykonanie przedmiotu umowy pozostaje niecałe 6 miesięcy, w tym uzyskanie pozwolenia na użytkowanie. Prosimy Zamawiającego o przeanalizowanie realnego zakresu prac do wykonania, możliwości przerobowych i przesunięcie terminu zakończenia realizacji zadania przynajmniej do dnia 31.12.2018r. Przypominamy, iż pierwsze postępowanie przetargowe zostało ogłoszone 4 grudnia 2017 r, a zatem ponad 3 miesiące temu. Jednak termin

zakończenia zadania, pomimo upływu kolejnych miesięcy nie został przedłużony. Wyłoniony w drodze postępowania Wykonawca inwestycji będzie musiał ponieść całą winę z tego tytułu.

W związku z powyższym wnosimy, aby Zamawiający zmienił termin zakończenia wykonania przedmiotu zamówienia np. do dnia 31.12.2018r., natomiast uzyskane pozwolenia na użytkowanie w terminie do 3 m-cy od daty zakończenia robót. Termin uzyskania decyzji o pozwoleniu na użytkowanie obiektu nie jest zależny od Wykonawcy, tylko od organu nadzoru budowlanego.

 

Odpowiedź na pytanie nr 1:

Zamawiający nie wyraża zgody na zmianę terminu zakończenia przedmiotu zamówienia.

Zamawiający dokonał zmiany treści przedmiotu zamówienia oraz umowy dot. uzyskania pozwolenia na użytkowanie. Po modyfikacji Wykonawca jest zobowiązany do złożenia kompletnego i prawidłowo sporządzonego wniosku o pozwolenie na użytkowanie do 28.09.2018 r.

 

Zamawiający działając na podstawie art. 38 ust. 4 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 dokonuje zmiany treści Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia (SIWZ):

  1. Pkt. 3.8 Roz. I SIWZ str. 9

 

skreśla się zapis

Wykonawca jest zobowiązany do uzyskania pozwolenia na użytkowanie najpóźniej do dnia zakończenia czynności odbiorowych.

 

w zamian wprowadza się zapis:

Wykonawca jest zobowiązany do złożenia kompletnego i prawidłowo sporządzonego wniosku o pozwolenie na użytkowanie do 28.09.2018 r.

 

  1. Pkt. 19 Roz. II SIWZ

 

skreśla się zapis

ZAMAWIAJĄCY NIE PRZEWIDUJE UDZIELENIA ZALICZEK NA
POCZET WYKONANIA ZAMÓWIENIA

 

w zamian wprowadza się zapis:

ZAMAWIAJĄCY PRZEWIDUJE UDZIELENIE ZALICZEK NA POCZET WYKONANIA ZAMÓWIENIA zgodnie z pkt. 2.16 Rozdz. I SIWZ.

 

  1. pkt. 20 Roz. II SIWZ

skreśla się zapis

  1. 1 ODWOŁANIE

Zasady i warunki wnoszenia odwołania określono w Rozdziale 2 dział VI Środki ochrony prawnej PZP.

  1. 2 SKARGA DO SĄDU

Zasady i warunki wnoszenia skargi określono w Rozdziale 3 dział VI Środki ochrony prawnej PZP.

 

           w zamian wprowadza się zapis:

Zasady wnoszenia i rozpatrywania środków ochrony prawnej regulują przepisy ustawy Pzp od art. 179 do art. 198g.

Wykonawcy, a także innemu podmiotowi, który ma lub miał interes w uzyskaniu danego zamówienia oraz poniósł lub może ponieść szkodę w wyniku naruszenia przez Zamawiającego przepisów ustawy PZP przysługują środki ochrony prawnej w formie:

  1. 1 ODWOŁANIA

Zasady i warunki wnoszenia odwołania określono w Rozdziale 2 dział VI Środki ochrony prawnej ustawy PZP.

Wykonawca może w terminie przewidzianym do wniesienia odwołania poinformować Zamawiającego o niezgodnej z przepisami ustawy czynności podjętej przez niego lub zaniechaniu czynności, do której jest on zobowiązany na podstawie ustawy, a na które nie przysługuje odwołanie na podstawie art. 180 ust. 2 ustawy Pzp.

  1. 2 SKARGA DO SĄDU

Zasady i warunki wnoszenia skargi określono w Rozdziale 3 dział VI Środki ochrony prawnej ustawy PZP.

 

  1. w zakresie projektu umowy, który po modyfikacji stanowi załącznik do niniejszego wyjaśnienia.

 

W związku ze zmianą treści SIWZ w trybie art. 38 ust. 4 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1579 z późn. zm.) Zamawiający przedłuża termin składania ofert w przedmiotowym postępowaniu.

 

Zamawiający ustala nowy termin składania ofert na dzień: 23.03.2018 r. godz. 12:00.

Otwarcie ofert nastąpi w dniu 23.03.2018r. godz. 12:15.

 

Miejsce składania i otwarcia ofert pozostaje bez zmian.

 

Zmiana treści SIWZ została dokonana przez upływem terminu składania ofert.

 

 

Powyższe wyjaśnienia stanowią integralna część SIWZ i są wiążące dla wszystkich Wykonawców uczestniczących w przedmiotowym postępowaniu.

 

Wykonawcy są zobowiązani uwzględnić powyższe zmiany podczas sporządzania i składania ofert w tym także wypełniania załączników i druków, składania wymaganych dokumentów oraz wymaganego wadium.

 

 

                                                                                                             WÓJT

                                                                                                                /-/

                                                                                                         Ewa Korczak

 

Załączniki:

Ogłoszenie o zmianie ogłoszenia.

Odpowiedzi na pytania + modyfikacja SIWZ nr 1.

Projekt umowy po modyfikacji.

Dokumentacja techniczna przepompowni.

 

 

Wytworzył:
Udostępnił:
Jacewicz Ewa
(2018-03-14 15:44:46)
Ostatnio zmodyfikował:
Jacewicz Ewa
(2018-03-14 15:56:15)