Odpowiedzi na pytania do SIWZ oraz przedłużenie terminu składania ofert.

ZP.271.S.04.1.2020                                                                 Świeszyno, dnia 20 lipca 2020 r.

 

Wykonawcy biorący udział w postępowaniu

 

 

ODPOWIEDZI NA PYTANIA DO SIWZ

ORAZ PRZEDŁUŻENIE TERMINU SKŁADANIA OFERT.

 

 

Dotyczy: postępowania prowadzonego w trybie przetargu nieograniczonego na zadanie pn.:„Budowa sieci wodociągowej w miejscowości Niekłonice – etap II”.

 

 

Zamawiający - Gmina Świeszyno działając zgodnie z § 40 ust. 1, 2 Regulaminu udzielania zamówień sektorowych w Urzędzie Gminy Świeszyno udziela odpowiedzi na zadanie pytania jak niżej:

 

Pytanie nr 1:

Czy w ramach niniejszej inwestycji przewiduje się wycinkę drzew i krzewów? Jeśli występuje taka konieczność to po czyjej stronie leży ich usunięcie i w jakiej ilości?

 

Odpowiedź na pytanie nr 1:

W ramach niniejszej inwestycji nie przewiduje się wycinki drzew. Lokalnie mogą wystąpić krzewy do wycinki. Wycinka krzewów należy do zadań Wykonawcy,

 

Pytanie nr 2:

Czy Wykonawca będzie ponosił opłaty z tytułu zajęcia pasa drogowego dróg gminnych? Jeśli tak to prosimy o podanie stawek.

 

Odpowiedź na pytanie nr 2:

Nie przewiduje się pobierania opłat za zajęcia pasa drogowego dróg gminnych. Natomiast trasa wodociągu przebiega głównie w pasie drogi powiatowej i Wykonawca winien ująć w kosztach zajęcie pasa drogowego drogi powiatowej.   

 

Pytanie nr 3:

Po czyjej stronie jest przygotowanie projektu organizacji ruchu?

 

Odpowiedź na pytanie nr 3:

Przygotowanie projektu organizacji ruchu należy do zadań Wykonawcy.

 

Pytanie nr 4:

Jaka metodę umocnień wykopów Wykonawca ma skalkulować w swojej ofercie?

 

 

Odpowiedź na pytanie nr 4:

II ETAP obejmuje odcinki wodociągu w36 – w50 i w41 – w48a. Wodociąg zaprojektowano na głębokości w osi 1,5m ppt. Tylko w punkcie w41 posadowienie wodociągu wynosi w osi 2,0m ppt.

Odcinek w38 – w43 jest zaprojektowany w całości metodą przewiertów sterowanych w rurach ochronnych w poboczu drogi. Jedynie w niektórych miejscach istnieje konieczność rozkopu np. przy montażu hydrantu lub połączeń z następnym odcinkiem wodociągu.

Na odcinkach przewiertów sterowanych nie przewiduje się umocnień wykopów. Jedynie w miejscach montażowych należy wykonać rozkop miejscowy w celu umożliwienia prac montażowych (zgrzewanie rur lub montaż kształtek).

Odcinek wodociągu w43 – w50 przebiega w terenie pola ornego. Na tym odcinku można wykonać wykop mechaniczny szerokoprzestrzenny o nachyleniu skarp 1:1,25.

Odcinek wodociągu w41 – w48a przebiega pod drogą asfaltową oraz w działce wydzielonej drogowej utwardzonej. Pod drogą asfaltową zgodnie z PB należy wykonać przewiert sterowany w rurze ochronnej. Następnie w drodze wydzielonej (ul. Malinowa)  montaż wodociągu wykonać w wykopie pionowym z pełnym umocnieniem lub w szalunkach metalowych z rozporami do wykopów ziemnych posiadających atesty i aprobaty techniczne.

Przy układaniu wodociągu jest dopuszczalne stosowanie wykopów pionowych z pełnym umocnieniem lub w szalunkach metalowych z rozporami do wykopów ziemnych posiadających atesty i aprobaty techniczne.

Wykonawca sam musi zadecydować, którą metodą zastosuje do kalkulacji: wykopy szerokoprzestrzenne lub pionowe  z pełnym umocnieniem.

Rodzaje wykopów uzależnić od aktualnych warunków gruntowo-wodnych i bezpieczeństwa prowadzenia robót ze względu na ludzi oraz na istniejącą infrastrukturę techniczną (drogi asfaltowe,  istniejące uzbrojenia podziemne i nadziemne, drzewa, budynki i inne obiekty), znajdujące się w pobliżu wykopów.

Umocnienia wykopów zostały ujęte w Przedmiarze Robót.

 

Pytanie nr 5:

Czy w ramach niniejszej inwestycji przewiduje się wymianę gruntu? Jeśli tak to w jakiej ilości

 

Odpowiedź na pytanie nr 5:

Grunt po robotach zagęścić, a pas drogowy odbudować zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999r. W pasie drogowym drogi powiatowej zaprojektowano głównie wykonanie wodociągu metodą przewiertu sterowanego. Wymiana i zagęszczenia gruntu będę tylko punktowe.

W działce nr 166/12 (droga lokalna utwardzona) może zaistnieć konieczność wymiany, po stwierdzeniu nieprzydatności gruntu istniejącego do zagęszczenia przez wykonawcę.

Zagęszczenie gruntu zostało ujęte w Przedmiarze Robót.

 

Pytanie nr 6:

Czy w ramach niniejszej inwestycji przewiduje się odwodnienie wykopów? Jeśli tak to w jakiej ilości i technologii?

 

Odpowiedź na pytanie nr 6:

W ramach niniejszej inwestycji przewidziano odwodnienia wykopów.

Technologia odwodnienia została opisana w PB i PW, a także ujęta w Przedmiarze Robót.

Na podstawie dokumentacji geologicznej, w przypadku głębszego obniżenia zwierciadła wód gruntowych (poniżej 0,5 m) wykopy należy odwodnić np. za pomocą zestawu igłofiltrów,  w pozostałych przypadkach wodę z dna wykopu można odpompować - za pomocą pompy spalinowej lub elektrycznej.

Przy odwadnianiu danego odcinka wykopu igłofiltry odwadniające poprzedzający odcinek powinny być stopniowo wyciągane w miarę zasypywania wykopów i wpłukiwane na następnym, tak, aby nie dopuścić do przerw w pracy instalacji igłofiltrów. Ilość igłofiltrów, ich rozstaw, głębokość zapuszczania oraz ilość pracujących agregatów pompowych pracujących jednocześnie należy dostosować do rzeczywistych warunków na budowie. Konieczność odwodnienia wykopów może być zmniejszona w okresach letnich, w czasie długotrwałych okresów bezdeszczowych. Dlatego odwodnienie należy uzależnić od aktualnych warunków gruntowo – wodnych i warunków atmosferycznych oraz bezpieczeństwa prowadzenia robót ze względu na ludzi oraz na istniejącą infrastrukturę techniczną znajdującą się w pobliżu wykopów.

 

Pytanie nr 7:

Prosimy o potwierdzenie, że Zamawiający dysponuje wszelkimi wymaganymi prawem decyzjami administracyjnymi oraz uzgodnieniami potrzebnymi w celu wykonania zamówienia, które zachowują ważność na okres wykonania zadania, a skutki ewentualnych braków w tym zakresie nie obciążają Wykonawcy.

 

Odpowiedź na pytanie nr 7:

Zamawiający dysponuje wszelkimi wymaganymi prawem decyzjami administracyjnymi oraz uzgodnieniami potrzebnymi do wykonania zamówienia, a skutki ewentualnych w tym zakresie braków nie obciążają Wykonawcy.

 

Pytanie nr 8:

Prosimy o potwierdzenie, że Zamawiający udostępnił Wykonawcom całą dokumentację projektową i techniczną potrzeba do wykonania przedmiotu zamówienia oraz, że dokumentacja odzwierciedla stan faktyczny warunków realizacji zamówienia, zaś brak jakichkolwiek dokumentów istotnych dla oceny warunków realizacji inwestycji nie obciąża Wykonawcy.

 

Odpowiedź na pytanie nr 8:

Zamawiający udostępnił całą dokumentację projektową dla potrzeb zamówienia, która odzwierciedla stan faktyczny warunków realizacji zamówienia.

 

Pytanie nr 9:

Czy rozpatrywany teren znajduje się w strefie ochrony konserwatorskiej? Jeśli tak to po czyjej stronie leży poniesienie opłat z tytułu nadzoru?

 

Odpowiedź na pytanie nr 9:

Przedmiotowy teren nie leży w strefie ochrony konserwatorskiej, niemniej zgodnie z uzgodnieniem Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków w Szczecinie zamieszonym w projekcie budowlanym – strony 79-80 projektowana sieć wodociągowa zlokalizowana jest w sąsiedztwie stanowisk archeologicznych.     

 

Pytanie nr 10:

Prosimy o podanie maksymalnej odległości, na którą Wykonawca będzie obowiązany przewieźć materiały z rozbiórki.

 

Odpowiedź na pytanie nr 10:

W ramach niniejszej inwestycji nie przewiduje się żadnej rozbiórki.

 

Pytanie nr 11:

Prosimy o potwierdzenie, że Zamawiającemu przysługuje prawo dysponowania nieruchomością na cele budowlane w zakresie całego terenu, na którym będzie realizowana inwestycja a ewentualne braki w tym zakresie nie obciążają Wykonawcy?

 

Odpowiedź na pytanie nr 11:

Zamawiający posiada prawo do dysponowania nieruchomością na cele budowlane a ewentualne braki w tym zakresie nie obciążają Wykonawcę.  

 

Pytanie nr 12:

Prosimy o potwierdzenie, że w przypadku napotkania na niezinwentaryzowane lub błędnie zinwentaryzowane urządzenia podziemne, w stosunku do stanu wynikającego z dokumentacji projektowej załączonej do SIWZ i stanowiącej podstawę wyceny oferty, w przypadku konieczności dokonania ich przebudowy, Wykonawca otrzyma wynagrodzenie dodatkowe, a termin wykonania zamówienia ulegnie stosownemu wydłużeniu.

 

Odpowiedź na pytanie nr 12:

Zamawiający informuje, że konieczność wykonania dodatkowych zamówień będzie każdorazowo podlegała analizie i będzie wymagała sporządzenia protokołu konieczności. Warunki udzielenia zamówień dodatkowych zostały określone w § 7 projektu umowy stanowiącego załącznik nr 9 do SIWZ.

 

Pytanie nr 13:

Prosimy o potwierdzenie, że cena ryczałtowa pozostaje stała w zakresie robót ujętych w dokumentacji załączonej do SIWZ, natomiast nie obejmuje robót tam nieprzewidzianych, a ponadto, iż obowiązek uwzględnia w wynagrodzeniu wszelkich kosztów związanych z realizacją przedmiotu umowy dotyczy wyłącznie możliwych do oszacowania na podstawie dostarczonej przez Zamawiającego dokumentacji, nie obejmuje zaś kosztów niemożliwych do przewidzenia na etapie ofertowania, w szczególności wynikających z błędów/braków w dokumentacji, odmiennych od wskazanych w dokumentacji warunków gruntowo-geologicznych, archelogicznych, ujawnienia się niezinwentaryzowanych lub błędnie zinwentaryzowanych urządzeń podziemnych, itp.., oraz że w przypadku konieczności wykonania robót wynikających z zaistnienia w/w okoliczności Wykonawca otrzyma wynagrodzenie dodatkowe. Zwracamy uwagę, iż chociaż zgodnie z art. 632 k.c. „Jeżeli strony umówiły się o wynagrodzenie ryczałtowe, przyjmujący zamówienie nie może żądać podwyższenia wynagrodzenia, chociażby w czasie zawarcia umowy nie można było przewidzieć rozmiaru lub kosztów prac”, to jednak należy pamiętać, iż rozmiar i koszt prac, o których mowa w treści tego przepisu, dotyczy wyłącznie rozmiaru prac ujętych w dokumentacji przetargowej oraz kosztów możliwych do oszacowania na podstawie dostarczonej przez Zamawiającego dokumentacji oraz odbytej wizji lokalnej, nie obejmującej zaś kosztów robót, których wykonanie okazało się konieczne w celu realizacji przedmiotu zamówienia wskutek zaistnienia okoliczności niemożliwych wcześniej do przewidzenia. Rozszerzenie zakresu zamówienia o roboty nieprzewidziane w dokumentacji projektowej lub koszty niemożliwe do wyceny na etapie ofertowania były by sprzeczne z art. 140 ust. 3 PZP w związku z art. 58 §1 K.C., jako wykraczające poza określenie przedmiotu zamówienia w SIWZ. Prace nieprzewidziane w dokumentacji projektowej nie stanowią bowiem przedmiotu zamówienia objętego ceną oferty.

 

Odpowiedź na pytanie nr 13:

Zamawiający nie potwierdza stanowiska i wykładni zapisów SIWZ zaprezentowanych przez pytającego. Zapisy projektu umowy co ceny ryczałtowej są wyczerpujące. Także okoliczności uzasadniające zmiany ceny ryczałtowej w toku realizacji są jednoznacznie i wyczerpująco określone w projekcie umowy i będą wiążące dla obu stron umowy.

 

Pytanie nr 14:

Prosimy o potwierdzenie, że uzyskanie pozwolenia na użytkowanie nie leży po stronie Wykonawcy.

 

Odpowiedź na pytanie nr 14:

Zgodnie z projektem umowy §7 ust. 3 - zakres prac oraz odpowiedzialność Wykonawcy w zakresie objętym ceną ofertową obejmuje także:

r) Wystąpienie i uzyskanie w imieniu Zamawiającego, na podstawie udzielonego pełnomocnictwa, pozwolenia na użytkowanie wybudowanych obiektów, jeśli będzie wymagane.

 

Pytanie nr 15:

Prosimy o potwierdzenie, że załączony przedmiar do postepowania przetargowego ma jedynie charakter pomocniczy i nie jest podstawą do obliczenia ceny.

 

Odpowiedź na pytanie nr 15:

Zamawiający potwierdza, że przedmiar jest dokumentem pomocniczym, ma umożliwić oferentom ocenę zakresu zamówienia, jednak podstawą dla szacowania ceny ofertowej jest dokumentacja projektowa uzupełniana o zapisy SIWZ.

 

Pytanie nr 16:

Czy Zamawiający dopuszcza wykonania przedmiotu zamówienia metodą bezwykopową?

 

Odpowiedź na pytanie nr 16:

Przedmiotowy zamówienia należy wykonać zgodnie z załączoną dokumentacja projektową.

 

Pytanie nr 17:

Prosimy o podanie warunków odtworzenia istniejących nawierzchni po prowadzonych robotach.

 

Odpowiedź na pytanie nr 17:

Odtworzenie robót w pasie drogowym drogi powiatowej należy wykonać zgodnie z uzgodnieniem z zarządca drogi. Na roboty w pasie drogi powiatowej została wydana Decyzja Powiatowego Zarządu Dróg Powiatowych w Koszalinie.

Odtworzenia należy wykonać zgodnie z Decyzją Powiatowego Zarządu Dróg w Koszalinie oraz opisem technicznym PB i PW.

Pas drogowy odbudować zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999r. Wykonać rekonstrukcję rowów przydrożnych oraz skarp.

W drodze w działce nr 166/12 (ul. Malinowa) należy w następujący sposób odtworzyć nawierzchnię po śladzie wykopu:

- wykonanie nawierzchni z mieszanki kruszywa łamanego 0-31,5 stabilizowanego

mechanicznie, gr. 10cm

- wykonanie podbudowy z kruszywa z tłucznia betonowego lub betonowo-ceglanego w proporcji  80/20%, frakcja  0-63, gr. 0,20m

- warstwa odsączająca z piasku, gr. 0,15m

- profilowanie i zagęszczanie

Do odtworzenia można wykorzystać wierzchnią istniejącą warstwę, którą należy zebrać i składować obok wykopu w osobnych hałdach.

 

Pytanie nr 18:

Czy Zamawiający jest w posiadaniu aktualnej opinii geotechnicznej obejmującej etap II przedmiotowej inwestycji.

 

Odpowiedź na pytanie nr 18:

Zamawiający informuje, ze udostępnił wszelkie posiadane dane. Opinia geotechniczna obejmująca wszystkie etapy inwestycji została wykonana w miesiącu grudniu 2017r.

Gmina posiada tylko opinię geotechniczną dla inwestycji na ww. datę.

 

Pytanie nr 19:

Zwracamy się z prośbą o udostepnienie na stronie postepowania przedmiarów robót w formie *ath dla przedmiotowej inwestycji.

 

Odpowiedź na pytanie nr 19:

Zamawiający nie posiada przedmiarów robót w formie *ath.

 

Pytanie nr 20:

W związku z obecną sytuacją panującą w kraju pandemią COVID-19, które znacznie opóźnia i wydłuża czas oczekiwania na oferty cenowe (wyceny materiałów i robót odtworzeniowych) zwracam się z prośbą o wydłużenie terminu składania ofert do dnia 29.07.2020r co pozwoli Wykonawcą na przygotowanie rzetelnych i konkurencyjnych ofert

 

Odpowiedź na pytanie nr 20:

Zamawiający przedłuża termin składania ofert do dnia 24.07.2020 r.

 

Pytanie nr 21:

Ponieważ zgodnie z pkt. 14 SIWZ kosztorys ma być elementem pomocniczym przy realizacji zadania dostarczonym przed podpisaniem umowy a roboty zgodnie z umową mają być rozliczone ryczałtowo prosimy o odpowiedź na pytanie czy wykonawca może wprowadzić samodzielnie zmiany w kosztorysie ślepym udostępnionym przez Państwa na stronie internetowej ponieważ występują w nim błędy w ilości i zakresie robót?

Do wykonania zgodnie z SIWZ są odcinki W36-W50, W41-W48a, W40-HP5, w48a-Hp6, w47-Hp7, W45a-w45a.1; w46a-w46a.1, w47a-w47a.1 na których to odcinkach zgodnie z dokumentacją nie ma do wykonania min przecisków rurami PEHD 110 – 281 mb, - poz. 45 kosztorysu, ponadto są nieścisłości w innych pozycjach przedmiarowych. Prosimy o wyrażanie zgody aby wykonawca mógł samodzielnie dostosować kosztorys do zakresu robót, który ma być wykonany zgodnie z projektem lub samodzielne jego poprawienie przez Inwestora i zamieszczenie go na stronie internetowej.

 

Odpowiedź na pytanie nr 21:

Zgodnie z zapisami SIWZ przedmiar udostępniony przez Zamawiającego stanowi materiał wyłącznie poglądowy i pomocniczy. Przedmiar ma umożliwić oferentom ocenę zakresu zamówienia, jednak podstawą dla szacowania ceny ofertowej jest dokumentacja projektowa uzupełniana o zapisy SIWZ. Kalkulacja ceny ofertowej musi stanowić podstawę do ceny ryczałtowej za wykonanie zamówienia zgodnie z dokumentacją projektową przy założeniu, iż możliwość zmiany wynagrodzenia ryczałtowego została przez strony wyłączona. Ryczałtowy charakter wynagrodzenia przesądza o tym, iż Wykonawca musi uwzględnić w nim wszystkie koszty wykonania robót. Wobec powyższego Wykonawca może samodzielnie dostosować kosztorys do zakresu robót, który musi zawierać wszystkie elementy do wykonania przedmiotu zamówienia zgodnie z dokumentacją projektową uzupełnianą o zapisy SIWZ.

 

Zamawiający w załączeniu przedkłada skorygowany przedmiar robót w zakresie prac ujętych w pkt. 1.1.4. Roboty przeciskowe.

 

Pytanie nr 22:

Prosimy o informacje jakie środki zamawiający zamierza przeznaczyć na wykonanie w/w zadania, które to informacje są informacjami jawnymi.

 

Odpowiedź na pytanie nr 22:

Zamawiający informuje, że na wykonanie zamówienia zamierza przeznaczyć kwotę brutto 294 423,64 zł

 

 

Zamawiający - Gmina Świeszyno działając na podstawie § 20 ust.4 Regulaminu udzielania zamówień sektorowych w Urzędzie Gminy Świeszyno dokonuje zmiany treści Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia (SIWZ):

 

  1. W zakresie przedmiaru robót, który po modyfikacji stanowi załącznik nr 1 do niniejszego pisma.

 

 

Na podstawie § 20 ust. 6 Regulaminu udzielania zamówień sektorowych w Urzędzie Gminy Świeszyno – Zamawiający przedłuża termin składania ofert w przedmiotowym postępowaniu.

 

Zamawiający ustala nowy termin składania ofert na dzień: 24 lipca 2020 r. godz. 12:00.

Otwarcie ofert nastąpi w dniu: 24 lipca 2020 r. godz. 12:15.

Miejsce składania i otwarcia ofert pozostaje bez zmian.

 

 

Powyższe wyjaśnienia stanowią integralną część SIWZ i są wiążące dla wszystkich Wykonawców uczestniczących w przedmiotowym postępowaniu.

 

Wykonawcy są zobowiązani uwzględnić powyższe zmiany podczas sporządzania
i składania ofert w tym także wypełniania załączników i druków, składania wymaganych dokumentów oraz wadium.

 

 

                                                                                        Wójt

                                                                                          /-/

                                                                                   Ewa Korczak

 

 

 

 

 

 

Załączniki:

  1. Przedmiar robót po zmianach.
Wytworzył:
Udostępnił:
Jacewicz Ewa
(2020-07-20 14:13:48)
Ostatnio zmodyfikował:
Jacewicz Ewa
(2020-07-20 14:15:17)