Uchwała Nr XL/210/2010 Rady Gminy Świeszyno z dnia 28 stycznia 2010 r. w sprawie zatwierdzenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2010

 

 
 
Uchwała Nr XL / 210/2010
Rady Gminy Świeszyno
z dnia 28 stycznia 2010 r.
 
 
 
w sprawie zatwierdzenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2010.
 
 
 
   Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r., o samorządzie gminnym ( Dz. U. Nr 142 poz. 1592 z 2001 r. ) oraz art. 41 ust.2 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi ( Dz.U. z 2007r. Nr 70 poz. 473), Rada Gminy  Świeszyno uchwala co następuje:
 
§ 1. Zatwierdza się Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2010 w brzmieniu ustalonym w załączniku nr 1 do niniejszej uchwały.
 
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Świeszyno oraz Przewodniczącemu Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
 
§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia z mocą obowiązującą od 01 stycznia 2010r.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Załącznik Nr 1 do
uchwały Rady Gminy Świeszyno
Nr XL/210/10
 
GMINNY PROGRAM
PROFILAKTYKI I ROZWIĄZYWANIA
PROBLEMÓW
ALKOHOLOWYCH
na 2010 rok
 
Świeszyno, styczeń 2010 r.
 
 
 
 
SPIS TREŚCI
 
I.  PODSTAWA PRAWNA
II. POLITYKA GMINY ŚWIESZYNO
III. PODSTAWOWE STRATEGIE PROGRAMU
IV. PODSTAWOWE CELE PROGRAMU
V. SZCZEGOŁOWE ZADANIA Z PROFILAKTYKI I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWACH
VI. REALIZATORZY PROGRAMU
VII.REGULAMIN PRACY GMINNEJ KOMISJI DS. ROZWIĄZYWANIA
PROBLEMÓW
VIII. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
 
 
 
I.             PODSTAWA PRAWNA
 
Ustawa z dnia 26.10.1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. Nr 35, poz. 230 z późn. zm.).
 
II.           POLITYKA GMINY
 
Liczba mieszkańców gminy Świeszyno na dzień 31.12.2009r. wynosiła 6.166 mieszkańców w tym dzieci w wieku 0-12 lat 466 osób, w wieku 13-18 lat 250 osób. W roku szkolnym 2009/2010 do szkół podstawowych w gminie Świeszyno uczęszcza 349 dzieci, w gimnazjum w Świeszynie uczy się 179 osób.
       Na dzień 31.12.2009 roku w Powiatowym Urzędzie Pracy zarejestrowanych było 495 osób bezrobotnych z terenu gminy Świeszyno, w tym 272 kobiety. Z podanej liczby prawo do zasiłku miały 153 osoby w tym 84 kobiety (źródło: http://pup.koszalin.pl/, w dziale statystyki w roku 2009).
1.Gmina dając wyraz odpowiedzialności za kształtowanie polityki
społecznej również wobec używania alkoholu i profilaktyce uzależnień od alkoholu preferuje w tym zakresie następujące priorytety:
    1/ likwidowanie negatywnych zjawisk spożywania alkoholu,
2/ skutecznie likwidować zjawiska negatywne oraz ograniczać ich skutki.
 
2. Gmina uważając, że tylko systematyczne działania mogą doprowadzić do realizacji zadań ustawowych w pełnym zakresie oraz określonych w dalszej części Programu celów, zamierza kontynuować przedsięwzięcia w bieżącym roku, w szczególności poprzez:
 1/ Kompleksowe i zintegrowane działania różnych organów, instytucji, jednostek organizacyjnych, organizacji pozarządowych i osób fizycznych prowadzących działalność służącą rozwiązywaniu problemów alkoholowych,
 2/ Przy współudziale w/w podmiotów prowadzenie działań edukacyjnych i informacyjnych promujących zdrowy styl życia ukierunkowanych na poprawę stanu zdrowia,    kondycji fizycznej, bezpieczeństwa w rodzinie i w miejscach publicznych, kultury życia mieszkańców naszej gminy.
 
3. Tworzenie warunków sprzyjających realizacji potrzeb (zainteresowań), których zaspokajanie motywuje do powstrzymywania się od spożycia alkoholu, tj.:
1/ Adaptacja i wyposażenie pomieszczeń w celu zapewnienia warunków organizacyjnych dla realizatorów zadań;
2/ Doposażenie w sprzęt, pomoce do prowadzenia zajęć socjoterapeutycznych i profilaktycznych dla dzieci z terenu gminy w 10-ciu sołectwach.
3/ Organizowanie czasu wolnego dzieciom z terenu gminy w formie zajęć o charakterze socjoterapeutycznym, zajęć profilaktycznych, zajęć świetlicowych w świetlicach wiejskich, w ciągu roku szkolnego oraz organizowanie imprez, zajęć i innych form wypoczynku, np. wycieczek do ciekawych miejsc poza teren gminy przez Sołtysów i Rady Sołeckie.
 
III. PODSTAWOWE CELE STRATEGICZNE
 
1. Wdrażanie praktycznych programów informacyjnych i psychoedukacyjnych wpływających na podstawy i umiejętności ważne dla zdrowia i trzeźwości, w szczególności wobec młodzieży grup podwyższonego ryzyka.
2. Szkolenia przedstawicieli wybranych zawodów w zakresie nowoczesnych strategii, metod i programów profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych – szkolenie sprzedawców.
 
3. Wspieranie działań środowiska wzajemnej pomocy osób z problemami uzależnień oraz stowarzyszeń i instytucji prowadzących programy profilaktyczne i naprawcze.
 
4. Badanie i monitorowanie zjawisk i zasobów w sferze problemów uzależnień.
 
IV.  PODSTAWOWE CELE PROGRAMU
 
1. Monitorowanie specyfiki problemów uzależnień na terenie Gminy Świeszyno oraz potrzeb środowiska w zakresie pomocy w ich rozwiązywaniu.
 
2. Dążenie do zmniejszania ilości alkoholu spożywanego przez młodzież.
 
3. Dążenie do zmniejszania ilości nowych przypadków uzależnienia.
 
4. Dążenie do zmniejszania śmiertelności i degradacji psychofizycznej osób uzależnionych.
 
5. Dążenie do zmniejszania rozmiarów uszkodzeń zdrowia spowodowanych nadużywaniem alkoholu.
 
6. Dążenie do zmniejszania ilości dolegliwości alkoholowych oraz zaburzeń życia rodzinnego (przemocy, zaniedbań).
 
7. Dążenie do zmniejszania ilości wypadków oraz strat ekonomicznych spowodowanych nietrzeźwością w miejscu pracy.
 
8. Dążenie do zmniejszania udziału nietrzeźwości wśród przyczyn naruszania prawa i porządku publicznego.
 
9. Dążenie do zwiększania zasobów niezbędnych do radzenia sobie z już istniejącymi problemami alkoholowymi.
 
10. Prowadzenie działań zmierzających do zmniejszenia spożywania napojów wysokoprocentowych.
V. SZCZEGÓŁOWE ZADANIA W ZAKRESIE PROFILAKTYKI I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH
 
1. Zwiększenie dostępności pomocy terapeutycznej i psychologicznej dla osób uzależnionych od alkoholu.
Realizacja poprzez:
1/Zwiększenie dostępności niezbędnych oddziaływań terapeutycznych
i psychologicznych.
2/Finansowanie zadań warsztatowych prowadzonych przez specjalistę
w zakresie uzależnień.
3/ Kontynuację działalności “Grupy wsparcia” - poradnictwo i pomoc
dla mężczyzn i kobiet.
4/ Szkolenie kadry medycznej, terapeutów i osób pracujących
w instytucjach i organizacjach stykających się z osobami uzależnionymi.
5/Finansowanie kosztów funkcjonowania Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w zakresie informowania o chorobie alkoholowej, możliwościach leczenia osób uzależnionych, ich członkach rodzin, informowania o ruchach samopomocowych, wstępnego motywowania do terapii, zlecania opinii biegłego i innych zadań Komisji.
6/ Badanie i monitorowanie szkód związanych z nadużywaniem alkoholu.
7/ Pomoc rodzinom, w tym dojazdy na leczenie.
W związku z brakiem ośrodków leczenia osób uzależnionych od alkoholu na terenie gminy Świeszyno w budżecie zadaniowym rozwiązywania problemów alkoholowych zaplanowano pomoc rodzinom, w tym pomoc na dojazdy, leczenie.
8/ Prowadzenie Punktu Konsultacyjno-Terapeutycznego dla osób
 z problemem alkoholowym oraz ich rodzin, w tym finansowanie profesjonalistów pełniących dyżury w Punkcie zgodnie z podpisana umową, zakup niezbędnych materiałów, finansowanie kosztów utrzymania lokalu.
9/ Stała współpraca z Poradnią Uzależnień   oraz Ośrodkami Terapeutycznymi, oraz innymi instytucjami działającymi w tym zakresie.
10/ Opracowanie lub zakup ulotek, plakatów    dotyczących możliwości uzyskania pomocy w zakresie problemów uzależnień. Zakup innych materiałów informacyjno-edukacyjnych o problemie uzależnień.
11/ Szkolenia członków GKRPA oraz innych grup społecznych pracujących na rzecz uzależnionych i ich rodzin.
 
2. Udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe (współuzależnienie, Dorosłe Dzieci Alkoholików, pomoc dzieciom), pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie.
Realizacja poprzez:
1/ Wyposażenie świetlic wiejskich oraz świetlic w szkołach w których realizowane są zajęcia o charakterze profilaktyczno –wychowawczym, socjoterapeutycznym.
2/ Finansowanie szkoleń i kursów specjalistycznych zwiększających kompetencje z zakresu pomagania ofiarom przemocy domowej – organizowanych dla osób zatrudnionych w instytucjach i organizacjach spotykających się z ofiarami i sprawcami przemocy domowej.
3/ Współpraca z policją i zespołem interdyscyplinarnym w zakresie wdrażania nowoczesnych procedur interwencji w rodzinie np. “Niebieskie Karty” i inne materiały propagandowe.
4/ Edukacja publiczna i rozprowadzanie broszur, ulotek, poradników, prowadzenie gabloty.
5/ Współpraca z Prokuraturą i Sądem w celu zwiększenia skuteczności interwencji administracyjnej wobec przemocy i innych zaburzeń funkcjonowania rodziny powodowanych przez picie alkoholu
6/ Prowadzenie zajęć profilaktyczno – rekreacyjnych i socjoterapeutycznych dla dzieci i młodzieży.
7/ Zawieranie umów ze specjalistami oraz zakup materiałów i pomocy oraz innych środków i usług profilaktycznych. (np. testy ).
8/ Inicjowanie zorganizowanych form wypoczynku dla dzieci
i młodzieży z rodzin dysfunkcyjnych.
9/ Doposażenie pomieszczenia stanowiącego bazę do realizacji zadań  
przez: grupę wsparcia, psychologa, stowarzyszenia i instytucje statutowo realizujące zadania z zakresu profilaktyki.
10/ Organizowanie lokalnych narad, seminariów i konferencji w  zakresie wdrażania systemu pomocy dziecku i rodzinie z problemem alkoholowym.
11/ Tworzenie warunków do wsparcia i terapii dla dzieci z FAS
(Płodowym Zespołem Alkoholowym) oraz dla nich rodziców
i opiekunów.
 
3. Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w szczególności dla dzieci młodzieży.
Realizacja poprzez:
1/ Szkolenie przedstawicieli różnych zawodów w zakresie profilaktyki.
2/ Organizowanie , prowadzenie i zakup usług na przeprowadzenie programów profilaktycznych dla dzieci i młodzieży i innych programów rekomendowanych przez PARPA.
3/ Organizowanie i finansowanie zajęć edukacyjnych dla rodziców.
4/ Zakup i dystrybucja materiałów edukacyjnych informujących o konsekwencjach nadużywania alkoholu i metodach wczesnego rozpoznawania itp. (broszury, ulotki, poradniki, informatory, prasa).
5/ Wykorzystywanie środków masowego przekazu do bieżących informacji i relacji na temat działań programowych realizowanych na terenie gminy promowanie działań organizowanych w tym zakresie.
6/ Prowadzenie i finansowanie lokalnych kampanii edukacyjnych na tematy związane z profilaktyką organizowanych przez Komisję PRA i inne podmioty.
7/ Organizowanie lokalnych imprez rozrywkowych, sportowo – rekreacyjnych dla dzieci, młodzieży i dorosłych mających wyraźne odniesienia profilaktyczne, w tym imprez sołeckich oraz organizowanych przez sołectwa dla dzieci, szczególnie w okresie wakacyjnym.
8/ Działania edukacyjne skierowane do sprzedawców alkoholu.
9/ Zakup materiałów i działania edukacyjne o charakterze przekonującym do życia bez nałogów (alkoholu, papierosów),   zachęcającym
i ostrzegawczym – konkursy o zdrowiu wśród młodzieży, metody wizualizacji (druk, kasety wideo, DVD).
10/ Udział w ogólnopolskich i lokalnych kampaniach edukacyjnych    związanych z tematyką profilaktyki alkoholowej.
11/ Przeprowadzanie okresowych diagnoz, badań mających na celu
określenie aktualnego poziomu problemów związanych z używaniem środków odurzających, używaniem alkoholu oraz związanych z efektami prowadzonych działań zapobiegawczych.
12/ Promowanie zdrowego stylu życia wolnego od używek oraz  różnorodnych alternatywnych form spędzania czasu wolnego.
 
4. Ustalanie zasad wydawania i cofania zezwoleń na prowadzenie sprzedaży napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia na miejscu lub poza miejscem sprzedaży oraz kontrola przestrzegania zasad obrotu tymi napojami.
     Uchwałą Rady Gminy Nr XXXVI/201/98 z dnia 04.03.1998 r. ustalono 30 punktów sprzedaży napojów alkoholowych zawierających powyżej 4,5% alkoholu przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży i w miejscu sprzedaży.
     Zezwolenia jednorazowe mogą być wydawane podmiotom posiadającym zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych.
    Kontroli podlegają wszystkie podmioty prowadzące sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych zgodnie z zasadami ustalonymi w uchwale.
 
Zakres kontroli.
Kontrola dotyczy:
1/ Zgodności prowadzonej sprzedaży napojów alkoholowych z aktualnie ważnym zezwoleniem.
2/ Przestrzegania zasad i warunków ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
3/ Przestrzegania zasad i warunków sprzedaży napojów alkoholowych określonych w uchwale Rady Gminy.
4/ Sprawdzenie umieszczenia zezwoleń; zezwolenia w sklepach powinny być umieszczone w widocznym miejscu i zabezpieczone przed zniszczeniem. Powinny być wywieszane informacje o zakazie sprzedaży osobom nieletnim i nietrzeźwym.
     Na podstawie wyników kontroli organ wydający zezwolenia wzywa podmiot gospodarczy do usunięcia stwierdzonych uchybień o ile nie są one podstawą do cofnięcia zezwolenia lub wszczęcia postępowania o cofnięciu zezwolenia lub podejmuje inne działania przewidziane prawem.
    Jednostka kontrolowana w terminie 14 dni od dnia otrzymania wezwania do usunięcia stwierdzonych uchybień przesyła do organu wydającego zezwolenia informację o wykonaniu zleceń. Stwierdzenie wykonania wniosków pokontrolnych stanowi odrębne zadanie.
 
VI. REALIZATORZY PROGRAMU
 
1.Wójt Gminy.
2.Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
3.Urząd Gminy.
1/ Zespół Oświaty Samorządowej.
2/ Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej.
4. Biblioteka Gminna.
5. Szkoły Podstawowe, Gimnazjum, Przedszkola.
6. Parafia Rzymsko – Katolicka w Świeszynie i Zegrzu Pomorskim.
7. Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej “Zdrowie”.
8. Komisariat Policji.
9. Izba Wytrzeźwień w Koszalinie.
10. Prokuratura w Koszalinie.
11. Organizacje pozarządowe.
12. Sąd Rejonowy w Koszalinie.
13. Sołtysi i Rady Sołeckie.
14. Inne podmioty.
 
VII. REGULAMIN PRACY GMINNEJ KOMISJI DS. ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH W ŚWIESZYNIE
 
1.Komisja działa na podstawie ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi z dnia 26 października 1982 r. (tj. Dz. U. z 2002 r. Nr 147, poz. 1231 z późnymi zmianami).
 
2. Gminna Komisja powołana jest zarządzeniem Wójta.
3. Komisja pełni funkcję opiniującą i inicjującą działania w zakresie uzależnień.
1/ Do zadań Komisji należą:
a) przyjmowanie wniosków o podjęcie czynności zmierzających do objęcia leczeniem odwykowym;
b) kierowanie na badanie w zakresie uzależnień;
c) przygotowanie i składanie w Sądzie dokumentów o wydanie postanowienia o zobowiązania się do leczenia odwykowego;
d) uczestniczenie w sprawach sądowych w sprawie leczenia odwykowego;
e) opiniowanie wniosków na prowadzenie sprzedaży napojów alkoholowych;
f) kontrola placówek handlowych sprzedających napoje alkoholowe na terenie gminy Świeszyno;
g) współpraca z instytucjami działającymi na rzecz środowiska trzeźwościowego;
h) opiniowanie wniosków o przyznanie pomocy osobom uzależnionym i ich rodzinom, w tym na dojazdy i leczenie;
i) angażowanie się w rozwiązywanie problemów środowiska związanych z uzależnieniami i przemocą w rodzinie.
 
 2/ Ponadto Komisja opiniuje:
a) projekt Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Uzależnień (Alkoholowych i Narkomanii) gminy Świeszyno;
b) projekt planu finansowego wydatków na profilaktykę i rozwiązywanie problemów uzależnień alkoholowych i narkomanii w gminie Świeszyno;
c) projekt rocznego sprawozdania z realizacji zadań Gminnego Programu Przeciwdziałania i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w gminie Świeszyno;
d) Wnioski o dofinansowanie i finansowanie wydatków na profilaktykę i rozwiązywanie problemów alkoholowych.
 
4. Wszystkie posiedzenia Komisji są protokołowane.
VIII. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
1. Źródła finansowania programu – środki budżetu przeznaczone na realizację zadań własnych gminy, wynikających z ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Wnioski o dofinansowanie działań nie ujętych w planie wydatków na rok 2010, złożone w trakcie roku rozpatrywane będą tylko w przypadku wolnych środków finansowych.
 
2. Sposób pozyskiwania realizatorów Programu i zasady finansowania zadań – pozyskiwanie wolontariuszy, także wśród młodzieży, do pomocy w realizowaniu Programu poprzez dofinansowanie ich udziału w szkoleniach, warsztatach, seminariach, obozach szkoleniowych itp.
 
3. Sposób kontroli realizacji Programu:
1/ Wójt Gminy składa Radzie Gminy roczne sprawozdanie z wykonania Programu.
2/ Stały monitoring Programu przez Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
 
4. Ustala się wynagrodzenie członków Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych za posiedzenia w wysokości 75 zł brutto miesięcznie.
 
 
 
Wytworzył:
Udostępnił:
Jan Szostak
(2010-03-29 14:10:21)
Ostatnio zmodyfikował:
Jan Szostak
(2010-03-29 14:11:01)