Do zakresu działania Referatu Finansowo - Budżetowego podległego skarbnikowi należy:
- Opracowanie projektu budżetu gminy, przedkładanie go w obowiązującym trybie do uchwalenia.
- Opracowanie planów finansowych budżetu gminy.
- Prowadzenie spraw związanych z planowaniem i analizą realizacji budżetu gminy.
- Przekazywanie podległym jednostkom informacji o ostatecznych kwotach dochodów i wydatków tych jednostek oraz wysokości dotacji i wpłat do budżetu.
- Przygotowywanie projektów zarządzeń wójta gminy i uchwał rady gminy w sprawie zmian w budżecie oraz wieloletniej prognozie finansowej.
- Nadzór i bieżąca kontrola realizacji budżetu, a w szczególności uzyskiwanie bieżących informacji o przyczynach odchyleń od planu.
- Wykonywanie zadań wynikających z pełnienia przez referat funkcji głównego dysponenta środków budżetowych przez:
- przekazywanie środków pieniężnych na rachunki bieżące gminnych jednostek budżetowych, przeznaczonych na pokrycie wydatków realizowanych w ramach ich planów finansowych;
- przekazywanie dotacji z budżetu gminy jednostkom organizacyjnym oraz dotacji innym podmiotom określonym w budżecie gminy.
- Obsługa finansowo - księgowa rachunków bankowych gminy.
- Prowadzenie obsługi gminy w zakresie zaciągania, rozliczania i ewidencji kredytów, pożyczek i obligacji.
- Prowadzenie księgowości syntetycznej i analitycznej wydatków i rozchodów zgodnie z rozporządzeniami regulującymi zasady rachunkowości dla jednostek samorządu terytorialnego oraz wymogami sprawozdawczości budżetowej i ustawy o rachunkowości, w tym również dotyczącej projektów finansowanych ze środków unii europejskich i funduszy pomocowych.
- Prowadzenie obsługi finansowo - księgowej dotacji celowych na zadania własne i zlecone gminy.
- Prowadzenie ewidencji środków trwałych urzędu i wyposażenia, nadzór nad inwentaryzacją majątku i rozliczanie inwentaryzacji.
- Przechowywanie i ewidencja weksli oraz gwarancji ubezpieczeniowych należytego wykonania umów.
- Przyjmowanie i analizowanie okresowych sprawozdań od jednostek realizujących budżet.
- Sporządzanie zbiorczych sprawozdań budżetowych.
- Prowadzenie rejestru zakupu i sprzedaży usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (VAT) urzędu gminy oraz sporządzanie jednostkowej deklaracji VAT.
- Sporządzanie zbiorczej deklaracji VAT gminy Świeszyno na podstawie deklaracji jednostek podległych i urzędu oraz rozliczenie w tym zakresie z właściwym urzędem skarbowym.
- Sporządzanie i przekazywanie do właściwego ministerstwa Jednolitego Pliku Kontrolnego VAT gminy Świeszyno (JPK-VAT).
- Sporządzanie sprawozdań finansowych urzędu gminy Świeszyno i skonsolidowanych sprawozdań finansowych gminy Świeszyno.
- Nadzorowanie realizacji dochodów z mienia gminy.
- Prowadzenie spraw związanych z ewidencją podatników, płatników, inkasentów opłat.
- Rozpatrywanie wniosków o udzielenie ulg w zakresie należności podatkowych, cywilnoprawnych i publicznoprawnych.
- Przygotowywanie projektów planów i analiz, zmian planów dochodów.
- Przygotowanie projektu uchwały rady gminy dotyczącej wysokości stawek podatków i opłat lokalnych.
- Prowadzenie księgowości syntetycznej i analitycznej dochodów i przychodów zgodnie z rozporządzeniami regulującymi zasady rachunkowości dla jednostek samorządu terytorialnego oraz wymogami sprawozdawczości budżetowej i ustawy o rachunkowości.
- Prowadzenie spraw w zakresie należności podatkowych, dla których organem podatkowym są urzędy skarbowe, a które stanowią dochody podatkowe budżetu gminy.
- Rozliczanie i odprowadzanie na rachunek dochodów budżetu państwa pozyskanych dochodów związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostce odrębnymi ustawami.
- Sporządzanie sprawozdawczości z zakresu dochodów.
- Księgowanie i rozliczanie wpłat z tytułu podatków i opłat lokalnych.
- Księgowanie i rozliczanie wpłat z tytułu niepodatkowych należności budżetowych o charakterze publicznoprawnym pobieranych przez JST Na podstawie odrębnych ustaw w szczególności: opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, opłaty za zajęcie pasa drogowego, opłaty za wycinkę drzew, opłaty za pozwolenie na sprzedaż alkoholu, opłaty eksploatacyjnej, za udostępnienie danych, zwrot nienależnie pobranej dotacji.
- Podejmowanie działań w zakresie egzekucji należności wymagalnych w podatkach i opłatach lokalnych, z tytułu niepodatkowych należności budżetowych o charakterze publicznoprawnym pobieranych przez JST Na podstawie odrębnych ustaw, należności cywilnoprawnych oraz kwot dotacji podlegających zwrotowi (upomnienia, tytuły wykonawcze) oraz podejmowanie działań w celu zabezpieczenia wykonania w/w zobowiązań.
- Udzielanie i monitorowanie pomocy publicznej w zakresie przewidzianym w ustawach na podstawie których udzielane są ulgi w zapłacie, w tym wydawanie zaświadczeń o udzielonej pomocy publicznej i sprawozdawczość w tym zakresie.
|